fbpx

Toyota bekerjasama dengan Yamaha hasilkan enjin V8 hidrogen, 444hp

Yamaha hydrogen engine 02

TOYOTA telah bekerjasama dengan Yamaha bagi menghasilkan enjin pembakaran dalaman yang dikuasakan oleh gas hidrogen termampat.

Yamaha telah memilih asas enjin petrol 2UR-GSE yang diguna pakai oleh model produksi Lexus RC F 5.0-liter V8 bagi projek ini. Dengan menggunakan blok enjin yang sama, modifikasi dilakukan di bahagian penyuntik bahan api, kepala silinder dan manifold kemasukan.

Kombinasi enjin yang dilengkapi dengan sistem ekzos lapan-kepada-satu, menghasilkan kuasa 444hp, kurang 13hp dari enjin asal. Namun tork yang dihasilkan pula adalah 540Nm, lebih 20Nm berbanding versi petrol.

Apa yang menarik, Lexus RC F versi enjin petrol boleh diubah suai kepada versi hidrogen dengan perubahan minima. Ini adalah disebabkan oleh kedudukan cagak enjin yang sama seperti versi petrol, hanya sedikit modifikasi diperlukan dari segi tempat simpanan bahan api hidrogen menggantikan tangki petrol yang sedia ada.

Menurut Takeshi Yamada dari Bahagian Pembangunan Automotif, Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Teknikal Yamaha, enjin baharu ini akan membuat pengguna berasa seronok untuk menggunakannya.

“Enjin hidrogen lebih mesra digunakan. Rata-rata yang sebelum ini berasa skeptikal, bertukar seronok setelah memandu uji kereta prototaip,” jelas Yamada. 

Projek ini merupakan sebahagian dari kolabrasi antara Kawasaki, Subaru, Toyota dan Mazda yang diumumkan pada November lalu untuk tujuan penyelidikan serta penggunaan sumber alternatif bagi enjin pembakaran dalaman secara karbon neutral.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved