fbpx

Tak sabar tunggu model sebenar, pelajar cipta Suzuki Jimny sendiri

Kesungguhan sekumpulan pelajar mengubahsuai sebuah Suzuki Jimny mendapat perhatian dunia. - Foto ihsan Carscoops
Kesungguhan sekumpulan pelajar mengubahsuai sebuah Suzuki Jimny mendapat perhatian dunia. - Foto ihsan Carscoops

KETIKA dunia menantikan sosok Suzuki Jimny lima pintu yang dikhabarkan dilancarkan pertengahan tahun ini, sekumpulan pelajar tampil menyerlahkan idea tersendiri.

Pelajar Nihon Automotive Technology School (NATS) berjaya mencipta versi Jimny mereka tersendiri yang dinamakan “Kimun Kamui”.

Foto ihsan Carscoops

“Kimun Kamui” membawa maksud “Tuhan Gunung” ciptaan pelajar terbabit dicipta dengan menggunakan model Suzuki Jimny Sierra 2019 sebagai platform asas.

Apa yang pelajar ini lakukan adalah dengan memanjangkan casis ‘ladder frame’ kenderaan berkenaan sebanyak 400mm. Selain itu, badan Jimny itu juga telah dipotong untuk memuatkan pintu belakang dan tingkap kecil.

Foto ihsan Carscoops
Foto ihsan Carscoops

Namun, keadaan itu sekurang-kurangnya memberi akses lebih mudah kepada tempat duduk belakang.

Bukan itu sahaja, ukuran tapak roda yang lebih panjang bermakna ruang kaki tempat duduk belakang kini lebih luas dan selesa.

Bagaimanapun, oleh kerana kedudukan tempat duduk belakang tidak diubah maka ruangan kapasiti but adalah sama dengan Jimny tiga pintu.

Fungsi off-road yang mantap

Di samping proses transformasi kepada SUV lima pintu, pelajar-pelajar NATS turut tidak lupa untuk melakukan pelbagai modifikasi melibatkan aspek off-road.

Komponen baharu disertakan termasuklah bampar off-road dengan takal terbina dalam, fender lebar, tiub pelindung sekeliling badan dan khemah bumbung.

Bagi memberikan jentera ini ‘stance’ agresif, terdapat penggunaan sistem
suspensi baharu dengan penambahan ketinggian enam inci dam rim Black Rhino Riot 17-inci.

Turut melengkapkan aspek agresif tersebut adalar penggunaan tayar Toyo Open Country A/T.

Foto ihsan Carscoops
Foto ihsan Carscoops

Sebagai pelengkap kepada pakej naik taraf ini, enjin 1.5-liter yang asal turut diberi penambahbaikan dalam bentuk kit turbo GReddy, talaan ECU dan injap blow-off FV2.

Hasilnya, ia kini menjana 124PS dan 179Nm, menunjukkan peningkatan sebanyak 22PS dan 49Nm jika dibandingkan dengan versi standard.

Setakat ini, Jimny Kimun Kamui akan kekal sebagai rekaan one-off dan NATS tidak mempunyai sebarang perancangan untuk menjualnya.

Namun, ia boleh dijadikan sebagai contoh baik untuk menunjukkan potensi modifikasi yang dimiliki oleh SUV kegemaran ramai itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved