fbpx

Toyota kini kereta paling laris di AS, rampas takhta GM sejak 1931!

toyota 4runner

BUAT pertama kalinya dalam tempoh hampir satu abad, sebuah pengeluar asing telah mengambil tempat pertama di Amerika Syarikat (AS).

General Motors (GM) telah menjadi pengeluar paling laris di negara Uncle Sam itu sejak 1931 tetapi selepas 90 tahun, takhtanya telah dirampas oleh Toyota.

Toyota hari ini mengumumkan mereka telah menjual lebih 2.3 juta kenderaan di AS pada 2021 sahaja, iaitu 10 peratus lebih tinggi dari 2020. Angka ini mengalahkan jualan GM iaitu 2.2 juta unit kenderaan pada 2021, penurunan sebanyak 13 peratus dari 2020.

Sementara itu, Ford belum mendedahkan laporan jualan penuh mereka untuk 2021 tetapi sehingga November, mereka menjual 1.7 juta kenderaan iaitu agak jauh di belakang Toyota.

Penganalisis ada yang berbahas mengenai prestasi Toyota itu tetapi antara faktor utama ialah pemberhentian operasi pengeluaran disebabkan pandemik Covid-19 dan isu logistik dalam industri automotif melibatkan cip semikonduktor.

Toyota berjaya mengekalkan kelancaran operasi pengeluaran mereka lebih baik dari GM dan Ford, lantas membantu syarikat itu menghasilkan dan menjual lebih kenderaan.

Model paling popular Toyota iaitu RAV4 mencatatkan penurunan jualan sebanyak 5 peratus, tetapi model-model utama lain seperti Camry, Corolla, Highlander dan Tacoma semua mencatatkan peningkatan.

Chevrolet Silverado dan GMC Sierra.

Bagi GM pula, jualan Chevrolet Silverado dan GMC Sierra masing-masing menurun manakala pesaing RAV4 iaitu Chevrolet Equinox mengalami penurunan 39 peratus.

Jurucakap Toyota berkata kepada Car and Driver, “Menjadi nombor satu tidak pernah menjadi fokus atau keutamaan.

“Fokus syarikat sentiasa – dan akan terus menjadi – salah satu jenama terbaik dari segi keselamatan dan kualiti untuk pelanggan.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved