fbpx

Toyota Hilux 6×6 kustom khas untuk pasukan bomba Republik Czech

toyota hilux 6×6 02

PASUKAN bomba Republik Czech telah menerima Toyota Hilux yang dikustom khas menjadi 6×6 untuk operasi kebakaran kereta elektrik (EV) dan di kawasan-kawasan dengan permukaan sukar.

Jentera pacuan enam-roda ini mempunyai tahap kelegaan tanah sehingga 185cm, memudahkannya pergi ke kawasan yang sukar dilalui jentera bomba biasa.

Casis tiga-gandar padanya direka dan dibekalkan oleh sebuah firma Republik Czech iaitu Dajbych dan setiap unit kustom akan dibina mengikut kehendak pelanggan sama ada mahukan single- atau double-cab.

Casis ini juga menepati piawaian Euro 6, dan ia 1,230mm lebih panjang dari Hilux 4×4 dan mempunyai kapasiti kargo sehingga 3 tan.

Casis 6×6 ini telah dibina dengan empat bingkai tubular untuk lebih ketegaran manakala transmisinya dibangunkan dan mempunyai pengunci pembeda belakang.

Kedua-dua pembeda depan dan belakang mempunyai pengunci berasingan, membolehkannya menggunakan konfigurasi 6×4 atau 6×6.

Untuk lebih kapasiti muatan, suspensi depan telah diubahsuai dan casis diberikan sistem suspensi udara boleh-laras yang akan mengesan muatan di belakang.

Hilux 6×6 ini boleh dikuasakan oleh dua pilihan enjin; 2.4-liter turbodiesel dengan 147hp dan 400Nm tork atau enjin 4.0-liter petrol 6-silinder dengan 224hp.

Untuk kegunaan bomba, Hilux 6×6 ini dilengkapi juga dengan bampar depan lebih kukuh, winch, lampu beacon, dan kamera infra-merah.

Kabinnya mempunyai empat pintu dan di belakangnya dipasang dengan struktur tambahan untuk pasukan bomba. Ini menempatkan segala alatan untuk pelbagai tugas, antaranya sistem pemadaman api bertekanan tinggi CCS Cobra.

Alatan lain termasuklah alat penyelamatan tanpa wayar, hos-hos tekanan tinggi, alat pengesan dan beberapa kelengkapan untuk Rapid Emergency Vehicle.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved