fbpx

5 peristiwa automotif antarabangsa pilihan Engear sepanjang 2021

Setiap peristiwa berlaku dalam dunia automotif dunia pasti menjadi lipatan sejarah akan diingati semua. - Foto oleh Engear
Setiap peristiwa berlaku dalam dunia automotif dunia pasti menjadi lipatan sejarah akan diingati semua. - Foto oleh Engear

PERKEMBANGAN dunia automotif global tidak sunyi daripada beberapa peristiwa besar berlaku sepanjang tahun 2021.

Bermula daripada perkembangan teknologi sehingga isu ekonomi, kesemua peristiwa ini telah menjadi satu rentetan bersejarah yang tidak akan dilupakan.

Maka, bersempena kita bakal memasuki tahun 2022 tidak lama lagi, kami kongsikan imbasan semula lima berita automotif antarabangsa pilihan Engear sepanjang tahun ini.

Jom check it out!

Satelit Geely untuk operasi kereta pandu sendiri

Berita antarabangsa pertama pilihan Engear adalah mengenai satelit yang dibangunkan oleh syarikat automotif asal China iaitu Zhejiang Geely Holding Group.

Usaha Geely ini merupakan satu langkah proaktif daripada syarikat itu yang sentiasa berusaha memberikan teknologi serta perkhidmatan terbaik kepada pelanggannya.

Satelit dibangunkan Geely ini berfungsi dengan menghasilkan rangkaian navigasi berketepatan tinggi untuk membolehkan kenderaan dipandu secara sendiri!

Berdasarkan informasi diperoleh, Geely telah pun menghasilkan lebih 500 satelit setahun dan akan menambah bilangan produktiviti dari masa ke masa.

Sistem ADAS Tesla bermasalah?

Tesla dikritik selepas berlaku beberapa buah kemalangan membabitkan kenderaan syarikat itu

Terkenal sebagai syarikat pengeluar kenderaan pintar, reputasi Tesla sedikit tercalar tahun ini.

Ia susulan siasatan pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) terhadap fungsi Advanced Driver-Assistance System (ADAS) keluaran Tesla.

Tesla disiasat sama ada telah mengiklankan ADAS sebagai sistem kenderaan pandu sendiri.

Hal ini kerana berlaku kemalangan jalan raya yang dikatakan berpunca daripada kegagalan sistem ADAS sekaligus menyebabkan kerugian kepada pemilik kenderaan.

Apa yang lebih membimbangkan apabila terdapat kemalangan sehingga menyebabkan kematian di AS.

Yaris tak laku di India!

GR Yaris ketika dipertontonkan dalam satu pameran kenderaan

Nama Yaris bukan calang-calang di serata dunia malah, turut mendapat permintaan agak tinggi di pasaran negara ini.

Namun, apa yang menjadi persoalan dan sangat ‘ajaib’ yang mana model ini dikatakan tidak laku di pasaran India!

Keadaan ini sudah pasti memberi ‘tamparan’ hebat buat Toyota yang sekaligus membuat keputusan menghentikan penjualan Yaris di India.

Yaris yang mula dijual di pasaran India pada tahun 2018 hanya terjual sebanyak 19,784 unit sehingga ke hari ini.

Realiti kereta terbang di Slovakia

Idea penciptaan kereta terbang tidak lagi ‘dongeng’ apabila ia berjaya dihasilkan oleh sebuah syarikat automotif Anton Zajac dari Slovakia tahun ini.

Walaupun kenderaan terbabit hanyalah prototaip tetapi, ia dilihat sebagai satu kejayaan membanggakan bagi dunia automotif.

Menerusi ujian penerbangan kereta dinamakan sebagai AirCar itu, projek berkenaan berjalan sangat lancar apabila ia berjaya diterbangkan selama 35 minit.

Salah satu ciri menarik terdapat pada AirCar adalah reka bentuknya yang tidak ‘lari’ daripada ciri-ciri terdapat pada kebanyakan kereta lain.

Hal ini kerana kebanyakan prototaip kereta terbang sebelum ini lebih kelihatan seperti dron dan tidak mampu bergerak di jalan raya seperti kebanyakan kenderaan darat lain.

Krisis cip semikonduktor

UMW Holdings Bhd mengakui pandemik Covid-19 dan kekurangan cip semikonduktor memberi cabaran kepada industri automotif. - Foto ihsan UMW

Industri automotif dunia berdepan satu situasi yang tidak dijangka apabila ‘diserang’ krisis kekurangan bekalan cip semikonduktor.

‘Bencana’ ini menyebabkan kebanyakan syarikat pengeluar kenderaan mengalami impak amat besar melibatkan operasi penghasilan kenderaan masing-masing.

Antara punca utama berlaku krisis ini adalah disebabkan pandemik Covid-19 yang menyebabkan banyak syarikat pengeluar cip semikonduktor terpaksa henti operasi seketika.

Malaysia antara negara terkesan dengan situasi ini melibatkan syarikat Proton dan Perodua sekaligus menyebabkan ramai pelanggan terpaksa menunggu kenderaan dibeli dalam satu jangka masa lama.

Persoalannya, adakah masalah ini akan dapat diselesaikan pada tahun depan? Sama-sama kita nantikan…

Demikian antara lima berita antarabangsa pilihan Engear untuk tahun 2021.

Terdapat banyak lagi berita atau peristiwa besar dunia automotif berlaku pada tahun ini. Jadi, kami serahkan kepada anda untuk senaraikan ia pada ruangan komen media sosial Engear.

Chiow!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved