fbpx

BMW C400 X ‘Golden Age’ NMoto kustom hampir menyerupai Vespa

bmw c400 nmoto 05

SEKILAS pandang, skuter gaya retro ini tampak seperti produk keluaran Vespa. Namun percayakah anda bahawa jentera yang diberi jolokan ‘Golden Age’ ini asalnya adalah sebuah BMW C400 X?

Sukar untuk percaya namun inilah hasil tangan terbaharu syarikat kustom terkenal dari Florida, NMoto. Dengan bantuan Zillers Motorcycles, sebuah garaj motosikal kustom yang berpengkalan di Moscow, C400 X yang asalnya kelihatan seperti robot makhluk asing dari planet Cybertron kini kelihatan seperti Volkswagen Beetle beroda dua.

Walaupun begitu, Beetle bukanlah inspirasi untuk Golden Age. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif NMoto Alex Niznik, rekaan era pra-perang jentera ini diilhamkan oleh motosikal Henderson Streamliner yang dibina oleh O.Ray Courtney pada 1936.

Kit badan unik ini dihasilkan oleh Zillers dan diperbuat sepenuhnya daripada gentian karbon komposit bagi memastikan ia tidak terlalu berat. Keringanan kit ini, serta permukaannya yang licin dan aerodinamik, membolehkan Golden Age mencapai kelajuan maksimum 144km/j, kira-kira 6km/j lebih tinggi berbanding C400 X.

Bagaimanapun, NMoto tidak menyatakan sama ada enjin asal C400 X itu telah diubah suai atau tidak. Atas kertas, enjin silinder tunggal bersesaran 350cc dengan teknologi penyejukan cecair itu menjana 34hp pada 7,500rpm dan 35Nm tork pada 6,000rpm. Kuasa disalurkan ke roda belakang menerusi kotak gear jenis CVT.

Menariknya, walaupun tampil dengan bentuk badan yang berbonjol, Golden Age dikatakan mempunyai sudut condong maksimum yang mencecah 35 darjah, lebih 1 darjah jika dibandingkan dengan sudut condong Harley-Davidson Sportster S.

Antara modifikasi lain yang telah dilakukan pada skuter ini termasuklah penggunaan subrangka hadapan dan belakang baharu dan perumah lampu isyarat membelok baharu. Haluan sistem ekzos turut diubah suai, di mana ekzos gas kini keluar melalui bukaan gril kecil pada bahagian bawah fairing belakang.

Semua kelengkapan dari kilang masih dikekalkan, termasuk ABS, Automatic Stability Control, paparan 6.5-inci dengan sambungan Bluetooth dan ruang storan di bawah tempat duduk. Tempat duduk itu mempunyai ciri pemanas dan sistem penguncian sentral.

Sasaran NMoto adalah untuk menawarkan 100 kit Golden Age, sama ada dalam versi yang telah siap dipasang atau kit DIY. Pelanggan juga boleh mendapatkan aksesori tambahan seperti upholsteri kustom, suspensi udara, rak bagasi, sistem pencahayaan LED serta cermin sisi, lampu utama dan lampu membelok yang direka khusus berdasarkan pasaran yang berlainan.

Lihatkan Ulasan (2)
  • Hi jujst wanted to give you a brkef heads up and llet yyou knjow a
    few oof the picures aren’t loading properly.
    I’m not sur whyy bbut I thonk its a linjing issue.
    I’ve ried it in ttwo diffferent browsers andd both
    show the ame outcome.

  • Today, whole I wass at work, my cousin stole my apple ipad and testedd to see
    if itt ccan syrvive a 30 foot drop, just soo shhe
    can be a youhtube sensation. My appl ipaad iss noow destroyed
    and she has 83 views. I kow this is cmpletely off topic but I haad tto share it
    with someone!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved