fbpx

Peugeot hasilkan kenderaan EV sepenuhnya di Eropah menjelang 2030

Peugeot merupakan jenama besar yang memasarkan kenderaannya di kebanyakan negara termasuk Malaysia. - Foto ihsan Peugeot
Peugeot merupakan jenama besar yang memasarkan kenderaannya di kebanyakan negara termasuk Malaysia. - Foto ihsan Peugeot

SYARIKAT automotif dari Perancis, Peugeot mengumumkan hanya akan mengeluarkan kenderaan elektrik (EV) bermula tahun 2030 di Eropah.

Ini bermakna, Peugeot tidak lagi akan memasarkan kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) di Eropah menjelang tahun 2030 nanti.

Ketua Pegawai Eksekutif Peugeot Linda Jackson berkata, pihaknya bagaimanapun akan masih mengeluarkan kenderaan berenjin ICE di pasaran lain.

“Kami akan beralih kepada platform baharu  Small, Medium dan Large pada tahun 2030 nanti.

“Bagaimanapun, model kenderaan berenjin pembakaran dalaman akan diteruskan untuk pelanggan di pasaran lain,” katanya.

Memetik laporan Automotive News Europe, langkah diambil Peugeot itu mempunyai kaitan dengan peraturan baharu ditetapkan Kesatuan Eropah (EU).

Sebelum ini, EU mencadangkan agar kenderaan baharu yang dijual di Eropah perlu sifar emisi menjelang tahun 2035.

Susulan itu, banyak pengeluar kenderaan lain telah merubah pelan perniagaan mereka dengan memberi fokus kepada pengeluaran kenderaan EV.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved