fbpx

Jaguar XJ Coupe muncul semula selepas 40 tahun, kali ini oleh Carlex Design

jaguar xjc carlex design 02

DIPERKENALKAN buat pertama kali pada 1975, Jaguar XJ Coupe atau nama ringkasnya XJ-C bukanlah calang-calang model dari pengeluar kereta British itu.

Reka bentuknya yang memukau terbukti popular di kalangan pembeli ketika apabila lebih 10,000 unit berjaya dijual dalam masa hanya tiga tahun.

Kini, setelah lebih 40 tahun sejak pengeluarannya dihentikan, XJ-C muncul kembali sebagai projek restomod terbaharu syarikat kustom terkenal dari Poland iaitu Carlex Design.

Ia merupakan model pertama yang akan dilancarkan dalam barisan Carlex Jewel, yang mana fokus utamanya adalah untuk memodenkan kereta klasik.

Ya, XJ-C restomod ini sememangnya kelihatan moden namun ia juga tampil sporti dan agresif, terutamanya dengan rekaan lampu ala turbin, gerbang roda lebar, rim jenis deep dish dan diffuser yang menempatkan sepasang muncung ekzos berkembar. Sudah tentu, hanya satu warna yang sesuai untuk kereta ini iaitu British Green.

Mengekalkan imej elegan yang ditampilkannya, ruang dalaman sedan dua pintu ini didominasi oleh upholsteri kulit mewah berwarna coklat dan kemasan kayu ala mahogani pada stereng dan papan pemuka.

Secara keseluruhannya, kokpit XJ-C ini kelihatan begitu kemas dan ringkas tanpa kehadiran elemen-elemen moden seperti skrin sentuh dan kluster instrumen digital.

Jika XJ-C yang asal boleh didapati dengan enjin 4.2-liter enam silinder sebaris dan 5.3-liter V12, versi restomod ini didatangkan dengan enjin V8 yang menghasilkan 400hp.

Carlex tidak mendedahkan dari mana enjin ini diperolehi, namun apa yang pasti kuasanya disalurkan ke roda belakang.

Di samping itu, Carlex turut menggunakan sistem brek dan suspensi moden, serta meletakkan rollbar di belakang bagi membantu meningkatkan ketegaran casis. Syarikat itu mendakwa kereta ini cukup selesa untuk digunakan sebagai kereta harian.

Buat masa ini, maklumat mengenai jumlah yang akan dihasilkan dan harga tidak tersedia. Namun memandangkan ia edisi restomod yang eksklusif, jumlahnya pasti terhad dan harganya pula sudah tentu tidak murah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved