fbpx

PBB dedah korban nahas jalan raya setiap 24 saat seluruh dunia!

Kadar kemalagan jalan raya seluruh dunia berada pada tahap membimbangkan. - Foto ihsan Malay Mail
Kadar kemalagan jalan raya seluruh dunia berada pada tahap membimbangkan. - Foto ihsan Malay Mail

PERTUBUHAN Bangsa Bersatu (PBB) menggesa langkah keselamatan di jalan raya dipertingkat berikutan kes kemalangan kian membimbangkan.

Setiausaha Agungnya António Guterres berkata, statistik menunjukkan kemalangan jalan raya seluruh dunia berlaku pada setiap 24 saat.

“Setiap 24 saat berlaku korban akibat nahas jalan raya.

“Sambutan Hari Peringatan Mangsa Kemalangan Jalan Raya Sedunia diadakan bagi mengenang kematian tragis berjuta-juta orang,” katanya.

Guterres berkata demikian dalam kenyataan bersempena sambutan Hari Peringatan Mangsa Kemalangan Jalan Raya Sedunia.

Tema tahun ini menekankan kepentingan mengurangkan had laju di jalan raya untuk mengelak kematian dan kecederaan serius.

Terdahulu, Guterres menggesa para syarikat menyokong sebarang usaha untuk menurunkan kadar kemalangan jalan raya.

“Saya menggesa setiap negara, syarikat dan rakyat untuk menyokong usaha tempatan dan global bagi menjadikan jalan raya lebih selamat, terutama di negara berpendapatan rendah dan sederhana yang mencatat lebih 90 peratus kematian.

“…sementara kita menanti mesyuarat peringkat tinggi Perhimpunan Agung PBB tahun depan untuk meningkatkan langkah keselamatan jalan raya, marilah kita mengingatkan bahawa setiap daripada kita berperanan memastikan jalan raya yang selamat,” katanya lagi.

Sambutan itu dirai pada Ahad ketiga November setiap tahun sebagai memperingati mangsa nahas jalan raya dan waris keluarga.

Ia dimulakan badan amal mangsa kemalangan jalan raya Britain RoadPeace pada 1993.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved