fbpx

Saksikan kereta kawalan radio (RC) drag race dengan Honda NSX dan F1 Red Bull, boleh menang?

f1 vs honda nsx vs arrma limitless 01

DRAG race sudah menjadi kebiasaan di siaran Youtube Carwow, mereka telah menggandingkan bermacam jenis kenderaan. Antaranya trak pikap, lori, malah jentera Formula Satu. Jadi apa pula selepas ini?

Terbaharu, mereka meletakkan sebuah Honda NSX dan jentera Formula 1 di garisan permulaan. Tetapi kali ini ada pencabar ketiga, dan saiznya sangat kecil. Ya, kerana ia sebuah kereta kawalan radio (RC).

Sudah tentu bukan kereta RC sebarangan untuk berlumba dengan F1 dan supercar. Sebaliknya ianya adalah Arrma Limitless, iaitu kereta RC yang dikatakan memegang rekod kelajuan tertinggi di dunia. Dengan modifikasi tertentu, video-video di Youtube menunjukkan Limitless mampu mencapai kelajuan melebih 220km/j.

Sebelum berlumba, mari kita lihatkan sedikit spesifikasi ringkas dan angka-angka penting setiap kereta.

Untuk Honda NSX, di belakang kabinnya terdapat enjin 3.5-liter twin-turbo V6 berserta tiga motor elektrik (dua di tayar depan, dan satu membantu enjin di belakang). Ini menjadikannya sebuah supercar pacuan semua-roda (AWD).

Gabungan enjin dan motor elektrik menjana 581hp, 645Nm tork, dan pecutan dibantu oleh Launch Control.

Jentera F1 pula merupakan Red Bull Racing RB7 dari 2011. Walaupun sudah 10 tahun, F1 ini tetap berprestasi tinggi.

Enjinnya berkapasiti 2.4-liter V8 yang mampu menghasilkan 750hp, lebih berkuasa dari NSX tadi. Malah, F1 ini juga jauh lebih ringan, dengan berat hanya sekitar 750kg. Ia juga dipandu oleh seorang lagenda iaitu David Coulthard.

Berkenaan pencabar unik kali ini, Arrma Limitless bukan sahaja sangat ringan, ia juga mempunyai motor yang sangat berkuasa, pacuan semua-roda dan stereng aktif yang akan membantu ‘pemandunya’ memastikan kereta sentiasa bergerak lurus di kelajuan tinggi.

Dari segi harga, kereta RC Arrma Limitless paling murah antara dua lagi kereta (sudah tentu), tetapi jika Limitless menang drag race ini, kira membazir lah beli supercar atau F1 mahal-mahal kan?

Oh kami tidak mahu ‘spoil’ keputusan perlumbaan ini, maka anda harus tonton sendiri untuk ketahui keputusannya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved