fbpx

Toyota Corolla edisi Nurburgring untuk Thailand dengan kit badan dan spring sport

toyota corolla altis nurburgring thumb

LITAR Nurburging biasa menjadi destinasi jentera-jentera prestasi sama ada untuk tujuan pembangunan R&D atau membuat catatan masa. Tetapi rasanya tiada siapa menyangka akan ada edisi Nurburgring untuk Toyota Corolla Altis sedan.

Ya, Corolla Altis dengan pakej Nurburgring ditawarkan oleh Toyota Motor Thailand. Tetapi, bukan saja-saja, edisi ini adalah sebagai meraikan kemenangan dua kali berturut-turut pasukan Toyota di perlumbaan 24 Hours of Nurburgring (dalam kelas Super Production 3).

Pakej Nurburgring memberikan Corolla Altis beberapa naik taraf pada bahagian penggayaan, aksesori dan suspensi. Malangnya, tiada sebarang penambahan kuasa.

Jentera lumba Toyota Corolla di 24 Hours of Nurburgring. Sumber: Railly News

Menurut Toyota, rekabentuk pakej Nurburgring ini diinspirasikan oleh jentera lumba sebenar, dengan perubahan ketara dapat dilihat pada gril dan bampar depan.

Ia juga turut mendapat skirt tepi, bampar belakang lebih agresif, dan spoiler pada penutup but. Paling penting, logo Nurburgring 24 Hours dikenakan pada fender depan Corolla Altis ini yang mungkin ‘menambah kelajuannya’…

Dari segi mekanikal, edisi Nurburgring mengekalkan penggunaan enjin 1.8-liter yang menjana 138hp pada Corolla Altis Sport, manakala varian Hybrid mempunyai output gabungan 121hp. Transmisi CVT adalah standard pada semua model.

Tapi kuasa bukan paling penting di litar, bukan? Maka sebab itulah Toyota Corolla Altis edisi Nurburgring ini diberikan spring sport lebih rendah dan kotak kawalan pendikit yang direka untuk lebih respon.

Toyota Corolla Altis Nurburgring ini ditawarkan pada harga 964,000 baht (kira-kira RM118,928). Sebagai perbandingan, model Corolla Altis biasa bermula pada 839,000 baht (RM103,515).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved