fbpx

Malaysia bakal terima trak taktikal Oshkosh untuk kegunaan ATM

oshkosh_m1120_lhs – military-today

PENGELUAR trak Amerika Syarikat (AS), Oshkosh Defence LLC baru-baru ini diberikan kontrak oleh US Department of Defence (DOD) untuk membekalkan trak berat kegunaan tentera untuk tiga negara, termasuk Malaysia.

Dalam kontrak bernilai USD16.7 juta (RM69.88 juta) itu, dua negara lagi adalah Iraq dan Lebanon.

M1120A4 HEMTT. Sumber: Wikipedia

Trak-trak terlibat termasuklah M1120A4 Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks (HEMTT), sistem pengendalian beban M977A4 HEMTT, trak kargo M977A4 HEMTT, trak penangki (pengisian minyak) M978A4 HEMTT, dan M1070A1 Heavy Equipment Transporter.

Belum dipastikan trak spesifik yang akan diperolehi oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan berapa unit, kerana tidak diperincikan oleh DOD.

Trak-trak itu akan dibina di fasiliti pengeluaran Oshkosh Defense di Wisconsi, AS. Kontrak dijangka tamat pada 31 Januari 2022 depan.

Siri trak HEMTT adalah platform standard kegunaan tentera AS untuk pelbagai kegunaan logistik dan tugas-tugas sokongan.

Ianya trak taktikal 10-tan dengan konfigurasi pacuan lapan-roda 8×8, dan telah berada dalam perkhidmatan tentera AS sejak 1982 sebagai pengganti trak M520 Goer.

Dengan perolehan ini, ia akan menjadi kali pertama ATM mengoperasikan rangkaian trak HEMTT.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved