fbpx

Honda perluas bidang perniagaan, sasar lancar satelit pada 2030

Honda antara jenama pengeluar kenderaan paling berjaya di peringkat global. - Foto ihsan Malay Mail
Honda antara jenama pengeluar kenderaan paling berjaya di peringkat global. - Foto ihsan Malay Mail

TIDAK cukup menghasilkan kenderaan, syarikat Honda Motor Co. tampil dengan idea baharu iaitu melancarkan satelit sendiri pula.

Memetik kenyataan dikeluarkan syarikat itu, proses pembangunan dan penyelidikan serta pelancaran satelit akan dilakukan menjelang tahun 2030.

Honda Motor Co. mempunyai alasan tersendiri di sebalik pelancaran satelit itu dan segalanya berkaitan dengan teknologi pembangunan kenderaan.

Satelit terbabit dikatakan bertujuan menjadi platform menghubungkan kenderaan dengan jaringan internet.

Selain itu, Honda Motor Co. juga sedang meneliti mengembangkan perniagaan dengan pemasangan satelit yang dibangunkan oleh syarikat lain.

Setakat ini, Honda telah menceburi bukan sahaja perniagaan automotif malah meliputi pembangunan robotik selain bidang aeroangkasa iaitu HondaJet.

Terbaharu, Honda turut bercadang membangunkan teknologi eVTOL di Amerika Syarikat sebelum memperluaskannya di Jepun dan negara Asia lain.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved