fbpx

Kereta EV tidak perlu mempunyai kapasiti jarak pemanduan terlalu tinggi – BMW

bmw i4 08

DALAM membeli kenderaan elektrik (EV), jarak pemanduan dengan satu cas penuh akan menjadi satu faktor utama. Rangkaian pengecasan juga semakin berkembang walaupun tidak sebanyak stesen minyak, jadi adalah penting bagi kita memastikan kereta mampu sampai ke tempat mengecaj sebelum kehabisan bateri.

Sebab itulah pengeluar sedang giat membangunkan kenderaan EV yang mampu menawarkan jarak pemanduan sejauh mungkin. Ada yang kini mencecah 1,000km.

Namun tidak bagi BMW, nampaknya. Menurut ketua projek BMW i4, David Ferrufino dalam satu temubual oleh WhichCar, jarak sehingga 1,000km tidak menjadi sasaran mereka dengan kenderaan EV.

Ferrufino berkata jarak maksimum bergantung kepada segmen kenderaan itu. Dalam hal pengeluar Jerman itu, kenderaan EV bandar BMW i3 tidak memerlukan kapasiti sehingga 600km.

Setakat ini, teknologi bateri BMW mampu memberikan jarak pemanduan sejauh 590km mengikut kitaran WLTP dan 480km menurut EPA.

Pendirian Ferrufino ini berlandasakan hakikat bahawa BMW juga sedang melabur untuk menambahbaik rangkaian pengecasan mereka. Ini akan menjadikan perjalanan jauh lebih praktikal tanpa kenderaan mereka mempunyai kapasiti jarak teralu tinggi.

“Kami bukan sahaja mempunyai kemajuan dalam teknologi bateri, tetapi juga rangkaian pengecasan awam – yang kini sedang berkembang,” katanya.

“Perjalanan jauh di Eropah dari Norway ke Itali sudahpun menjadi satu pengalaman menarik jika dilakukan dengan kereta EV.”

Ferrufino menambah bahawa kelajuan pengecasan juga perlu lebih baik. Dalam kes i4, ia didakwa mampu mengecas dari 10 hingga 80 peratus dalam 31 minit menggunakan pengecas DC 200kW.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved