fbpx

Kamera iPhone boleh rosak jika terdedah pada gegaran motosikal – Apple

apple iphone motorcycle mount

APPLE baru menyiarkan satu kenyataan yang secara asasnya supaya jangan memasang iPhone kita pada motosikal. Pendedahan kepada gegaran yang dihasilkan oleh enjin motosikal berkuasa tinggi boleh merosakkan sistem kamera iPhone.

Model-model iPhone terkini mempunyai beberapa sistem kamera yang memberikan hasil gambar jelas. Sistem ini termasuklah Optical Image Stabilisation (OIS) dan Close-Loop Autofocus yang dikuasakan oleh komponen fizikal.

OIS berfungsi dengan sebuah gyroskop mengesan sebarang pergerakan yang tidak diperlukan dan lensa yang menyingkirkannya, lantas mendapat imej lebih jelas.

Optical Image Stabilisation pada Apple iPhone. Sumber: CNET

Ciri ini sudah wujud sejak iPhone 6 Plus dan ianya bahagian penting untuk kebanyakan kamera pada telefon pintar moden dan flagship.

Menurut Apple, Closed-Loop AF “menahan kesan graviti dan gegaran untuk mengekalkan fokus tepat dalam imej kaku, video dan panorama.” iPhone mempunyai pengesan magnetik dalaman yang mengukur graviti dan gegaran, jadi posisi lensa dilaras sebetulnya.

Mereka berkata sistem-sistem ini telah diuji untuk ketahanan, tetapi nampaknya gegaran berlebihan untuk sesetengah tempoh akan memberi kesan kepada prestasi OIS dan Closed-Loop AF, menjurus kepada imej lebih kabur.

Enjin motosikal berkuasa tinggi menghasilkan gegaran kuat yang dipindahkan ke casis dan bar hendal, tempat di mana kebanyakan penunggang memasang telefon pintar mereka.

Apple mencadangkan pengguna mengelakkan telefon mereka dari terdedah kepada gegaran sebegitu.

Kenderaan dengan enjin lebih kecil atau elektrik (EV) seperti kapcai dan skuter mungkin menghasilkan gegaran lebih rendah, Apple tetap mencadangkan agar pengguna memasang pemegang yang mempunyai penyerap gegaran.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved