fbpx

Porsche pertonton konsep Mission R – jentera lumba EV pertama dengan 1,073hp

porsche mission r concept 25

PORSCHE hari ini telah mendedahkan konsep Mission R iaitu jentera lumba elektrik (EV) pertama mereka. Ia menampilkan visi masa depan untuk perlumbaan dengan pelepasan (emisi) sifar, penggunaa bahan lestari dan menawarkan prestasi litar yang menyaingi jentera pembakaran dalaman (petrol) sedia ada.

Ia membuat kemunculan di IAA (International Motor Show of Germany) 2021 di Munich dan Porsche turut bercakap mengenai kemungkinan siri perlumbaan one-make di masa depan.

Nadi kepada Mission R ialah pakej motor elektrik generasi baharu dengan jumlah output 800kW (1,073hp) dalam mod Qualification seperti yang Porsche gelarkan. Sistem pacuan semua-roda padanya cukup untuk memacu Mission R dari 0 ke 100km/j dalam 2.5 saat, manakala kelajuan maksima ialah 300km/j.

Secara umum, Porsche berkata prestasi Mission R di litar mampu menyamai 911 GT3 Cup.

Kuasa maksima yang disebut di atas ialah jumlah puncak yang mampu dihasilkan, tetapi kuasa berterusan ialah sekitar 500kW (680hp). Kuasa dibekalkan oleh teknologi bateri terkini iaitu unit 900-volt dengan sejukan cecair, membolehkan ia dicaj ke tahap 75 peratus dalam hanya 15 minit.

Sementara itu, rekaan luarnya menampilkan komponen aerodinamik aktif termasuklah tiga corong pada kedua-dua sisi kemasukan udara di muncung depan, serta panel belakang boleh-laras.

Bercakapa mengenai badannya, Porsche berkata ia dihasilkan dari plastik yang diperkukuh dengan gentian asli (Natural Fiber Reinforced Plastic) dan bahan sama digunakan pada kabin. Struktur keselamatan jentera pula dihasilkan dari bahan komposit gentian karbon.

Apa yang menarik lagi ialah kokpit Mission R ini boleh digunakan sebagai platform latihan simulator e-sports. Saiz Mission R juga tidak begitu besar, malah lebih pendek sedikit dari Porsche 718 Cayman.

Porsche masih belum mempunyai sebarang perancangan untuk menjadikan konsep ini sebagai realiti. Tetapi kita boleh jangkakan sebuah jentera lumba yang akan datang membawakan teknologi hampir serupa.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved