fbpx

Apple adakan perbincangan dengan Toyota, projek kereta EV makin jadi realiti?

apple car – apple insider

PROJEK kereta elektrik (EV) Apple mungkin selangkah lagi ke arah realiti apabila mereka difahamkan mengadakan perbincangan dengan Toyota.

Sejak Apple memulakan semula projek keretanya tahun lepas, pengeluar telefon pintar dan gajet itu telah mengadakan perbincangan dengan banyak pengeluar kereta dan pembekal automotif.

 

Awal tahun ini, mereka berbincang dengan Hyundai serta turut berjumpa dengan beberapa pembekal China. Walaubagaimanapun, pembekal-pembekal ini tidak mahu membenarkan Apple membina bateri di Amerika Syarikat (AS).

Beberapa minggu lepas, Apple juga bertemu dengan Panasonic, LG, Samsung, dan SK Innovation dan menurut DigiTimesAsia, syarikat teknologi itu dikatakan bakal berada di Jepun untuk melawat Toyota.

Memandangkan Apple masih baharu dalam industri automotif, mereka dijangka akan memerlukan rakan kongsi pengeluaran untuk menghasilkan kenderaan dan bukan melakukannya sendiri. Tetapi masih belum dapat disahkan sama ada Toyota akan menjadi rakan pengeluaran atau pembekal.

Laporan-laporan awal menunjukkan Apple sedang membangunkan rekaan bateri mereka sendiri yang bertujuan mengurangkan kos tetapi memberi lebih jarak pemanduan berbanding EV konvensional.

Sumber-sumber mendakwa bateri Apple mungkin menampilkan rekaan ‘monocell’ yang tidak memerlukan sebarang bungkusan atau modul untuk bahan bateri. Ini akan membenarkan penggunaan bahan lebih aktif dalam pakej lebih kecil.

Mereka juga dikatakan sedang mengkaji penggunaan lithium ion fosfat yang kurang risiko terlebih panas berbanding bateri lithium-ion sedia-ada.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved