fbpx

Ford Ranger pula jadi trak pikap kegemaran Taliban

ford ranger afghanistan 01

SEMUA tahu Hilux sentiasa menjadi kenderaan kegemaran untuk kegunaan mlitan di banyak kawasan Timur Tengah walaupun Toyota selalu cuba menafikannya.

Malah, penggunaan trak pikap lasak ini sangat sinonim di konflik-konflik rantau itu hinggakan ada satu peperangan khusus dinamakan sempena Hilux. Walaubagaimanapun, nampaknya kumpulan-kumpulan ini seperti beralih kepada penggunaan Ford Ranger pula.

Memang biasa menjadi kebiasaan untuk melihat beberapa orang bersenjatakan AK-47 di belakang Hilux, berita-berita kebelakangan ini menunjukkan Ford Ranger menjadi semakin popular di sana.

Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan memandangkan tentera Amerika yang berundur baru-baru ini telah meninggalkan lambakan Ranger dengan spesifikasi tentera.

Gambar-gambar juga jelas memaparkan kumpulan Taliban bergambar dengan bukan sahaja kelengkapan tentera tinggalan Amerika, tetapi juga memandu dan meronda dengan Ford Ranger yang baru dicat dengan warna celoreng.

Sebagai tambahan, laporan Forbes juga mengatakan sekurang-kurangnya 270 unit Ford Ranger dengan warna hijau hutan dan coklat pasir telah jatuh ke tangan kumpulan Islamis itu. Lebih dari 40,730 kenderaan Ford lain yang dibekalkan oleh pihak Amerika sejak 2012 juga akan diambil oleh mereka.

Tidak perlu rasanya kita sentuh terlalu mendalam mengenai situasi di sana. Apa yang penting, kita lihatkan apa yang Taliban perolehi dengan Ranger tersebut.

Ford Ranger yang mereka perolehi adalah dengan spesifikasi J97 Light Tactical Vehicle digunakan oleh polis dan pihak berkuasa Afghanistan sebelum ini. Ranger ini bukanlah yang terbaharu, tetapi juga bukanlah versi terlalu lama.

Trak double-cab 4-pintu ini adalah versi T5 yang hadir dengan enjin 2.2-liter turbo diesel, kotak gear manual 6-kelajuan, dan beberapa aksesori seperti bampar besi di sekeliling badan serta tayar off-road.

Jadi adakah trak ‘Built Ford Tough’ akan dapat bertahan setanding trak pikap jenama Jepun, atau kemudian mereka akan kembali dengan Toyota semula?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved