fbpx

Toyota henti bas self-driving e-Palette serta-merta selepas terlanggar atlet paralimpik

toyota e-palette

TOYOTA Motor Corporation mengumumkan untuk menghentikan serta-merta penggunaan pod pengangkutan panduan-kendiri e-Palette yang beroperasi di Sukan Paralimpik Tokyo. Keputusan itu dibuat susulan satu kemalangan di Paralympic Village apabila sebuah Toyota e-Palette melanggar seorang atlet cacat penglihatan hingga cedera.

Menurut Toyota, kenderaan pemanduan-kendiri itu berhenti di sebuah simpang tiga dan hendak membuat satu belokan dengan kawalan manual menggunakan joystick. Kenderaan itu kemudiannya melanggar seorang atlet semasa ia sedang bergerak pada kelajuan 1 atau 2km/j.

Ketua Eksekutif Toyota, Akio Toyoda memohon maaf untuk insiden itu dan menyebut tentang kesukaran yang dihadapi Toyota semasa Sukan Paralimpik di Tokyo. Mereka sentiasa cuba berhati-hati dengan pejalan kaki kurang upaya.

“Sebuah kenderaan lebih kuat dari manusia, jadi sudah tentu saya bimbang akan keadaan mereka. Ini menunjukkan kenderaan autonomi belum realisitk untuk jalan raya biasa,” katanya.

Toyoda berkata beliau ingin berjumpa dengan atlet yang tercedera namun tidak dapat berbuat demikian. Dia berkata pegawai Paralimpik memberitahunya bawaha atlet itu kekal sedar selepas insiden dan dibawa ke pusat perubatan untuk rawatan. Atlet itu dapat berjalan semula ke tempat penginapan.

Toyota bekerjasama dengan polis untuk menyiasat punca kemalangan. Pengeluar itu juga berkongsi pelan untuk menjalankan siasatan mereka bersama dengan Jawatankuasa Olimpik dan Paralimpik di Tokyo agar insiden itu tidak berulang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2021 © ENGEAR TV | All Rights Reserved