fbpx

Mercedes C-Class All-Terrain kemas dan segak tetapi lasak!

mercedes c-class all-terrain 03

Pada 2016, Mercedes-Benz memperluaskan penawarannya menerusi model E-Class All-Terrain yang menggabungkan praktikaliti sebuah station wagon dengan kelasakan dan ketahanan sebuah SUV. Mungkin kerana ia mendapat sambutan yang baik, konsep tersebut kini diaplikasikan kepada C-Class pula.

Menggunakan varian C-Class Estate sebagai asas, C-Class All-Terrain tampil dengan reka bentuk yang diubah suai, sistem suspensi lebih tinggi, sistem pacuan semua-roda dan dua mod pemanduan tambahan. Ini bagi memastikan ia mampu menangani laluan off-road mencabar.

Antara perubahan reka bentuk yang dimaksudkan adalah gril radiator krom, underguard pada bampar hadapan dan belakang, serta kemasan kelabu kusam di sekeliling gerbang roda. Rim standard yang digunakan adalah berukuran 17-inci, namun pelanggan boleh memilih untuk mendapatkan rim 18- atau 19-inci.

Satu lagi kelengkapan yang ditawarkan secara opsyen adalah sistem lampu Digital Light yang mempunyai tiga unit LED di dalam setiap perumah, termasuk untuk pemanduan off-road pada waktu malam.

Lampu ini boleh diaktifkan menerusi sistem pemanduan Offroad dan Offroad+, dan akan menyala ketika kenderaan bergerak pada kelajuan sehingga 50 km/j. Lebih daripada itu, ia akan dipadamkan secara automatik.

Bagi sistem suspensi pula, ketinggiannya telah dinaikkan sebanyak 40 mm bagi mendapatkan ruang lega tanah (ground clearance) yang lebih luas. Selain itu, ia turut diperkukuhkan lagi menerusi penggunaan steering knuckle yang lebih besar pada bahagian hadapan.

Di dalam, C-Class All-Terrain menampilkan spesifikasi Avantgarde dengan tiga pilihan warna upholsteri iaitu Black, Macchiato Beige/Black dan Sienna Brown/Block, berserta dengan kemasan krom.

Untuk paparan sistem infotainmen, pelanggan boleh memilih skrin berukuran 10.25-inci atau 12.3-inci. Kedua-duanya mempunyai paparan All-Terrain yang menyediakan maklumat seperti sudut condong, sudut stereng, koordinat dan kompas.

C-Class All-Terrain boleh didapati dengan trenkuasa hibrid ringkas (mild hybrid) dalam versi petrol dan diesel. Kedua-duanya dipadankan dengan transmisi automatik sembilan kelajuan dan sistem pacuan semua roda 4Matic. 45 peratus kuasa enjin disalurkan ke roda hadapan, manakala selebihnya dihantar ke roda belakang.

Seperti yang dinyatakan tadi, model ini mendapat dua mod baharu iaitu Offroad dan Offroad+. Offroad ditala untuk pemanduan di atas jalan tanah, permukaan berkerikil atau berpasir, manakala Offroad+ pula mempunyai ciri Downhill Speed Regulation (DSR) untuk digunakan semasa menuruni cerun yang licin.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved