fbpx

Helikopter tempur MD 530G Tentera Darat mula latihan tembakan di Texas

MD 530G PUTD 04

MD Helicopters mengadakan latihan tembakan baru-baru ini di sekitar kawasan El Paso, Texas, Amerika Syarikat (AS) yang bersempadan dengan Mexico.

Latihan tembakan itu diadakan oleh instruktor untuk melatih juruterbang-juruterbang tentera negara pelanggan MD Helicopters, termasuklah Tentera Darat Malaysia (TDM). Aktiviti itu melibatkan beberapa unit helikopter tempur ringan MD 530F dan MD 530G.

Malaysia memesan enam unit MD 530G Light Scout Attack dan dijangka menerimanya bulan ini.

Panglima Tentera Darat Jen Tan Sri Zamrose Mohd Zain pada Februari lepas melaporkan bahawa MD 530G itu telah melalui proses ujian kelayakan udara, dan pihak ATM telah pergi ke AS untuk melihatnya di samping menjalani latihan.

MD 530G sepatutnya diterima dalam dua fasa, dengan dua pada Julai 2017 dan empat lagi sebelum Disember 2018.

Tetapi pandemik Covid-19 serta faktor spesifikasi khusus adalah antara punca enam helikopter yang dipesan untuk keperluan aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengalami kelewatan dibawa masuk ke negara ini.

Md 530G ialah sebuah helikopter tempur ringan generasi baharu yang mempunyai berat berlepas maksima 1,701kg, mampu membawa beban 816kg dan dioperasikan oleh dua krew. Ia mampu terbang dengan kelajuan cruise 240km/j dan mempunyai jarak operasi 426km.

Antara persenjataan pada MD 530G adalah mesin gan 7.62mm dan roket panduan laser Raytheon TALON.

Difahamkan TDM telah mewujudkan Rejimen 882 PUTD (Pasukan Udara Tentera Darat) di Kuantan bagi menempatkan skuadron helikopter tempur ini. Pembinaan telah berjalan sejak Februari 2018.

Gambar oleh: Vertical Mag

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved