fbpx

Helikopter Mil Mi-8 dengan 16 penumpang terhempas di timur Rusia

helikopter mil mi-8 – jetphotos
Sebuah helikopter Mil Mi-8 milik Vityaz-Aero. Gambar oleh: Jetphotos.com

SEBUAH helikopter Mil Mi-8 dengan 16 penumpang terhempas di wilayah timur jauh Kamchatka, Rusia awal pagi ini. Menurut petugas kecemasan, sembilan dari mereka ditemui selamat manakala tujuh lagi masih hilang dan dikhuatiri maut.

Helikopter itu difahamkan milik syarikat Vityaz-Aero, terbang dengan tiga orang krew dan 13 penumpang yang merupakan pelancong.

Sebuah helikopter Mil Mi-8 milik Vityaz-Aero. Gambar oleh: Jetphotos.com

Ia dalam perjalanan dari Moscow ke St Petersburg sebelum terhempas di sebuah tasik di semenanjung Kamchatka. Agensi berita TASS melaporkan tujuh penumpang dan dua krew ditemui selamat di lokasi kejadian.

Semenanjung Kamchatka merupakan lokasi pelancongan popular dengan alam semulajadinya. Ia terletak lebih 6,000km di timur Moscow dan kira-kira 2,000km ke barat Alaska.

Standard keselamatan penerbangan Rusia semakin baik kebelakangan ini, tetapi kemalangan terutamanya yang melibatkan helikopter dan kapal terbang berusia bukanlah satu perkara yang asing.

Pada Julai lepas, 28 penumpang terkorban apabila pesawat turboprop enjin-kembar Antonov An-6 terhempas.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved