fbpx

Kenapa model Rolls-Royce Ghost Mansory memang ‘berhantu’?

Ghost Mansory diberikan modifikasi daripada Rolls-Royce khas buat pelanggan lebih muda. - Foto ihsan Rolls-Royce
Ghost Mansory diberikan modifikasi daripada Rolls-Royce khas buat pelanggan lebih muda. - Foto ihsan Rolls-Royce

JENAMA Rolls-Royce bukan suatu yang asing dalam industri automotif.

Merupakan jenama mewah terkenal dunia, tidak dinafikan ramai menganggap ia hanya mampu dimiliki individu kaya yang mencecah usia lebih setengah abad.

Namun, sejak tahun 2020 Rolls-Royce mula tampil memberi sedikit kelainan dengan menyasarkan pembeli dalam golongan lebih muda.

Justeru, apakah kelainan itu?

Rolls-Royce Ghost Mansory

Sedar akan saingan automotif semakin kompetitif, Rolls-Royce telah menghasilkan conversion kit yang direka khas bagi model Ghost Mansory generasi kedua.

Sesuai dengan namanya “Ghost”, model baharu ini memiliki ciri-ciri cukup ‘berhantu’ bagi setiap anak muda yang menatapnya.

Ini kerana semua komponen luaran diperbuat daripada gentian karbon meliputi bonnet, lip hadapan, skirting dan lubang udara sisi, spoiler bumbung, spoiler penutup bonet belakang serta diffuser.

Apa yang menjadikan Ghost Mansory lebih menonjol adalah lampu nyalaan siang (DRL) LED pada bahagian bawah bampar hadapan termasuk gril dengan sistem pencahayaan pelbagai warna.

Rim tuangan bersaiz 22 inci dipadankan dengan tayar berukuran 265/35 hadapan dan 295/30 di belakang melengkapkan imej luaran produk terbaharu Ghost Mansory ini.

Ruangan dalaman Ghost Mansory

Pada bahagian dalaman, Ghost Mansory dihiasi upholstery kulit mewah berwarna putih dengan perincian oren mandarin.

Selain itu, stereng juga diberikan balutan kulit termasuk trim gentian karbon pada papan pemuka dan konsol tengah.

Ghost Mansory turut dipasangkan sistem pencahayaan LED pada tempat duduk, panel pintu dan papan pemuka bagi mendapatkan suasana kabin lebih mempersona.

Sebuah beg sejuk atau cool bag diperbuat daripada kulit dengan kapasiti 14 liter ditawarkan sebagai opsyen.

Kuasa enjin Ghost Mansory

Enjin 6.75-liter twin-turbo V12 membuktikan bahawa kereta ini cukup berkuasa.

Pada masa sama, ia menerima beberapa modifikasi melibatkan unit kawalan enjin (ECU), pengecas turbo baharu dan sistem ekzos sport dengan penukar pemangkin berprestasi tinggi.

Model ini mempunyai 720 PS dan 1,020 Nm yang mana hanya mengambil masa 4.4 saat bagi kelajuan 0-100 km/j.

Untuk perbandingan, Ghost Mansory standard hanya mempunyai 571 PS dan 850 Nm. Justeru, ia memerlukan 4.8 saat untuk mencapai kelajuan 0-100 km/j.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved