fbpx

Suzuki henti jual Ignis, Jimny, Swace & Swift Sport di UK, beri laluan kepada EV

SUZUKI

Suzuki dilapor mengambil langkah drastik dengan menghentikan penjualan empat buah model pentingnya di UK untuk memberikan laluan kepada model kenderaan elektrik (EV).

Empat model kenderaan yang dimaksudkan itu ialah Suzuki Ignis, Suzuki Jimny LCV, Suzuki Swace dan Suzuki Swift Sport.

Keempat-empat model berenjin pembakaran dalaman (ICE) tulen ini akan dihentikan penjualannya seawal tahun 2025, atau mungkin lebih awal sekiranya stok pengedar sudah kehabisan.

Ini bermakna, bermula tahun depan Suzuki akan mempunyai barisan model hibrid sahaja terdiri daripada Swift generasi baharu, Vitara, S-Cross dan Across PHEV, sebelum model EV pertama muncul selepas separuh kedua 2025.

 

Menurut Dale Wyatt selaku bos Suzuki UK, “Kami akan keluar daripada era ICE dengan fokus kepada SUV dan Swift baharu, dan bermula separuh kedua 2025 kami akan memulakan fasa pertumbuhan EV.”

Suzuki sebelum ini memperlihatkan model konsep eVX dengan saiz yang hampir menyamai SUV Grand Vitara.

Spesifikasi nadi elektrik tidak didedahkan, kecuali kapasiti bateri sebesar 60 kWh yang membenarkan jarak gerak sejauh 550 km untuk sekali cas penuh.

Adakah anda bersedia untuk menerima kehadiran barisan EV daripada jenama Suzuki kelak?

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved