fbpx

Honda, Mitsubishi bentuk syarikat ALTNA, urus bateri EV dengan lebih cekap

HONDA MITSU

Honda Motor Company dan Mitsubishi Corporation telah mengumumkan penubuhan syarikat kerjasama baharu 50:50 yang dinamakan sebagai ALTNA di Jepun pada bulan Julai 2024.

Matlamat syarikat baharu ini adalah untuk membantu mengoptimumkan kos penggunaan kenderaan elektrik (EV), meningkatkan nilai hayat bateri serta peredaran sumber dalam Jepun serta membantu menampung peningkatan permintaan tenaga menerusi penggunaan bateri simpanan grid.

Tiga perniagaan utama yang bakal diperkenalkan oleh ALTNA kelak, iaitu perniagaan pajakan bateri EV, perniagaan guna semula bateri, serta pelan pengecasan pintar.

 

 

ALTNA akan mula menawarkan pelan pajakan bateri EV menerusi model Honda N-VAN e:, di mana mereka akan mengawal sepenuhnya proses pemilikan bateri EV yang dipajak serta memantau tahap penggunaan sepanjang tempoh pajakan.

Data yang dikumpul akan digunakan untuk tujuan penambahbaikan tahap kebolehpercayaan yang diukur menerusi pelbagai parameter.

Apabila bateri tersebut sudah mencapai penghujung kitaran hayat, ia akan digunakan semula sebagai bateri storan grid. ALTNA juga akan memastikan bateri-bateri ini dikitar semula mengikut kaedah yang betul.

 

 

Menerusi perniagaan pengecasan pintar pula, ALTNA akan menawarkan pelan yang dapat membantu pengguna mengelakkan pengecasan waktu puncak, sekaligus mengurangkan kos secara keseluruhan.

Selain itu, pelan pengecasan ALTNA juga akan mengutamakan penggunaan tenaga hijau yang boleh diperbaharui untuk pengecasan EV sekiranya terdapat lebihan tenaga tersebut pada grid kuasa.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved