fbpx

Nissan Z Heritage Edition 2024 imbau kembali nostalgia Datsun 240Z

2024-nissan-z-heritage-edition 4

Tahukah anda, kira-kira 55 tahun yang lalu generasi pertama Z (Datsun 240Z) mula meluncur keluar dari barisan produksi kilang Hiratsuka, Kanagawa, Jepun.

Sejak daripada itu, Datsun 240Z telah menjadi satu titik permulaan kepada legasi kereta sports lagenda untuk tempoh berdekad-dekad lamanya.

 

 

Kini, legasi itu diteruskan dengan kehadiran edisi khas Nissan Z yang dinamakan sebagai Nissan Z Heritage Edition untuk pasaran Amerika Syarikat.

Menurut Nissan, edisi Heritage ini dibina sebagai satu penghormatan kepada kereta sports Datsun 240Z (generasi S30).

 

 

Ia bukan sahaja membawakan warna jingga New Sight yang eksklusif, Nissan Z Heritage Edition ini turut dipadankan dengan fender flare, bampar baharu, serta set roda 19 inci yang dilihat menyamai gaya rim retro RS Watanabe yang kerap digunakan pada 240Z.

Untuk pasaran US, Nissan Z Heritage Edition dibina berdasarkan trim Z Performance, dan datang dengan enjin bentangan V6 3.0 liter yang mampu menjana kuasa setinggi 400 hp dan 475 Nm.

 

 

Pembeli diberikan pilihan untuk mendapatkan kotak gear manual enam nisbah kelajuan atau transmisi automati jenis torque converter sembilan nisbah kelajuan, serta pembeza gelincir terhad (LSD) mekanikal.

Di US, Nissan Z Heritage Edition dijual pada harga bermula dari $60,275 (RM284,377), atau $6,165 (RM29,086) lebih mahal berbanding model Nissan Z Performance.

Tiada sebarang info berkenaan berapa unit yang bakal ditawarkan, namun Nissan telah mengesahkan Z Heritage Edition bakal dijual dalam unit terhad, dan khusus untuk model tahun 2024 sahaja.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved