fbpx

Setelah 17 tahun, Nissan GT-R akhirnya mempunyai batu nisan sendiri

nissan-gt-r-r35-final-editions

Nissan dalam satu kenyataan secara rasmi mengumumkan produksi bagi model kereta sports Nissan GT-R akan ditamatkan untuk pasaran Amerika Utara pada Oktober ini.

Serentak dengan pengumuman tersebut, dua model edisi terhad Nissan GT-R turut dilancarkan sebagai satu penghormatan kepada sejarah plet nama yang sangat panjang dan ikonik itu, iaitu Nissan GT-R Skyline Edition dan Nissan GT-R Takumi Edition.

 

 

Nissan GT-R Skyline Edition membawakan kembali nama Skyline ke dalam daftar nama GT-R selepas digugurkan pada tahun 2007, dan dibina berdasarkan varian GT-R Premium.

Ia juga turut mengembalikan semula warna Bayside Blue yang sebelum ini pernah ditawarkan pada GT-R R34, sebelum digunakan kembali untuk model ulang tahun yang ke-50 pada tahun 2019.

 

 

Nissan GT-R Takumi Edition pula menggunakan asas daripada model T-Spec, di mana nama ‘Takumi‘ itu merujuk kepada craftmen, atau pakar yang bertanggungjawab memasang setiap satu unit enjin menggunakan tenaga tangan.

Berbeza dengan Skyline Edition, Takumi Edition pula dilayangkan dengan warna ikonik GT-R, iaitu Midnight Purple, diikuti warna eksklusif Mori Green untuk ruang kabin.

Selain itu, versi ini turut mendapat naik taraf seperti sistem brek seramik karbon Nismo, rim Nismo Rays bersaiz 20 inci, kawalan dinamik kenderaan talaan Nismo dan fender hadapan yang lebih lebar.

 

 

Kedua-dua model edisi khas ini akan ditawarkan kurang dari 200 unit, dan boleh didapati di beberapa pengedar Nissan yang terpilih di pasaran US musim panas ini.

Adakah ini satu pengakhiran buat plet nama GT-R?

Mungkin tidak, kerana Nissan sebelum ini menjanjikan GT-R akan digantikan dengan sebuah model baharu yang akan muncul menjelang tahun 2030, sebelum ini diperlihatkan menerusi konsep Hyper Force berkuasa elektrik.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved