fbpx

Toyota beri bayangan kemunculan GR Corolla versi automatik dua pedal!

toyota gr corolla

Umum mengetahui bahawa Toyota kini merupakan satu-satunya pengeluar automotif Jepun yang berani menawarkan pelbagai jenis kereta sports berprestasi tinggi di bawah sub-jenama Gazoo Racing.

Bermula dari GR Supra, Toyota kemudian menawarkan pula hot hatch GR Yaris yang diinspirasikan daripada dunia rali, diikuti generasi kedua 86 (atau nama rasminya GR86), dan GR Corolla.

Sebut pasal GR Corolla, model tersebut direka untuk memberikan saingan kepada model Golf GTI dan Golf R, namun sayang sekali hot hatch AWD itu buat masa ini hanya boleh didapati dalam versi manual sahaja.

 

 

Adakah keadaan itu akan berubah?

Menurut laporan terbaharu daripada laman penerbitan Australia Drive, Sean Hanley selaku ketua unit jualan dan pemasaran Toyota Australia mendedahkan lebih separuh pembeli GR86 dan GR Supra lebih gemar memilih model automatik.

Beliau menambah, “data tersebut memberikan petunjuk lebih ramai orang akan cenderung memilih model auto sekiranya ia sedia untuk dijual.”

Dalam pada itu, presiden Toyota Gazoo Racing Tomoya Takahashi turut mencadangkan GR Corolla bertransmisi automatik mungkin akan muncul kelak, sekiranya terdapat permintaan.

 

 

Spesifikasi GR Corolla automatik – sekiranya ditawarkan kelak – berkemungkinan besar akan mengikut rapat apa yang ditawarkan oleh Toyota pada model GR Yaris AT seperti yang telah dilancarkan pada awal tahun yang lalu.

Ia masih lagi mengekalkan enjin tiga silinder sebaris 1.6 liter turbo (G16E-GTS), namun dengan hamburan kuasa 300 hp dan 400 Nm, di mana kuasa itu disalurkan kepada sistem pacuan semua roda GR-Four menerusi kotak gear automatik jenis torque-converter lapan nisbah kelajuan.

 

Toyota GR Corolla: Hot hatch AWD dengan alasan paling munasabah – Pandu uji

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved