fbpx

Honda Freed 2024 gen-3 muncul di Jepun, dua stail badan, nadi e:HEV, mula jual Jun ini

crosstar_img01_modal

Ucapkan selamat datang kepada Honda Freed generasi baharu, MPV bersaiz kecil dengan konfigurasi tiga baris tempat duduk yang akan mula dijual di pasaran Jepun pada bulan Jun tahun ini.

Tidak seperti model terdahulu, Honda Freed generasi ketiga ini tampil dengan rekaan yang lebih minimalis, dan dalam masa yang sama terus menawarkan praktikaliti yang diperlukan oleh golongan pembelinya yang pelbagai.

 

1. Rekaan luar yang lebih ringkas

Sekali imbas, rekaan luaran Freed ini mengingatkan kita pada sebuah lagi model MPV bersaiz lebih besar, iaitu Honda Stepwgn.

Anda boleh lihat pendekataan rekaan yang lebih ringkas pada struktur keseluruhan Freed, dan dalam masa yang sama mengekalkan penawaran pintu gelangsar kiri dan kanan.

 

2. Nadi hibrid e:HEV

Tidak banyak informasi didedahkan oleh Honda berhubung unit rangkaian kuasa yang digunakan pada model Freed.

Apa yang pasti, Freed sah menerima unit enjin hibrid dengan sistem pacuan roda depan atau sistem pacuan semua roda (4WD).

Berkemungkinan besar ia merupakan unit hibrid 1.5 liter e:HEV yang sama digunakan pada model City e:HEV, City Hatchback e:HEV, Fit e:HEV dan HR-V e:HEV.

 

3. Dua stail badan

Sama seperti penawaran terdahulu, Honda Freed generasi ketiga boleh didapati dalam varian Air yang lebih kemas, atau varian Freed Crosstar yang dilengkapi dengan elemen SUV.

Secara standard, Honda Freed menawarkan konfigurasi tiga baris tempat duduk dengan pilihan enam atau tujuh tempat duduk.

Sementara varian Freed Crosstar pula datang dalam pilihan tiga baris/enam tempat duduk atau dua baris/lima tempat duduk dengan ruang kargo yang lebih praktikal.

 

4. Ruang kabin nampak luas

Bergantung kepada spesifikasi, Honda Freed datang dengan kelengkapan seperti skrin kluster digital, serta tidak ketinggalan skrin infohibur bersaiz besar yang menyokong fungsi seperti Wi-Fi, kawalan jauh, sistem pemetaan dan kunci digital.

Seperti yang kita tahu, Honda merupakan pakar dalam menghasilkan ruang dalaman yang nampak luas.

Menurut Honda, ruang kabin Freed direka supaya penumpang dapat merasai keselesaan yang tersendiri.

 

Selain itu, Honda Freed nyata lebih praktikal untuk kegunaan keluarga dengan kehadiran dulang barangan kecil pada papan pemuka, rekaan lantai yang hampir rata, serta corong pendingin hawa untuk penumpang belakang.

Tatkala ruang kabin Freed Air lebih mementingkan aspek kemewahan, ruang kabin Freed Crosstar pula menekankan penggunaan bahan yang lebih nampak lasak.

 

5. Ciri keselamatan Honda SENSING

Sama seperti model-model Honda yang lain, Honda Freed turut dilengkapi dengan ciri keselamatan Honda SENSING, merangkumi fungsi-fungsi seperti informasi titik buta, bantuan kesesakan trafik, sistem mitigasi brek pelanggaran, kawalan jelajah adaptif, serta bantuan suluhan tinggi automatik.

 

 

Tahukah anda, kira-kira 14 tahun yang lepas, Honda menawarkan model MPV kecil Honda Freed untuk pasaran Malaysia sebagai alternatif kepada Toyota Sienta.

Sayang sekali disebabkan permintaan yang kurang memberangsangkan, Honda Malaysia terpaksa menamatkan penjualan model tersebut, tanpa digantikan dengan model generasi kedua.

Menariknya, pengguna di sini masih boleh terus mendapatkan model pesaingnya Toyota Sienta sebelum jualan model tersebut turut ditamatkan pada tahun 2019.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved