fbpx

Aston Martin DBX707 2025 kini dengan ruang kabin yang lebih praktikal

Aston Martin DBX707 2025 04

Pesaing kepada SUV mewah Bentley Bentayga dan Mercedes-Benz G-Class, Aston Martin DBX telah dikemaskini untuk penawaran model tahun 2025.

Apa yang menariknya, Aston Martin DBX707 kini menjadi satu-satunya varian yang ditawarkan oleh pengeluar automotif mewah Britain tersebut, disebabkan populariti yang tinggi di kalangan peminatnya.

Ada beberapa perubahan yang dibawakan pada model DBX707 tahun 2025 ini, antaranya:

 

1. Lima warna baharu, rim 23 inci

Aston Martin menawarkan sehingga lima warna baharu, iaitu Epsilon Black, Helios Yellow, Sprint Green, Malachite Green dan Aura Green sebagai tambahan kepada warna eksklusif Podium Green untuk model AMR23 Edition.

Secara standard, DBX707 dibekalkan dengan rim bersaiz 22 inci, sementara opsyen rim 23 inci pula didatangkan dengan dua kemasan baharu iaitu Satin Black (rekaan Fortis) dan Copper Bronze (rekaan Forged).

Tidak banyak perubahan dibawakan pada bahagian luar, melainkan rekaan pemegang pintu tertanam yang boleh timbul saat kereta dinyahkunci, serta rekaan cermin sisi baharu yang mengintegrasikan kamera untuk fungsi parkir 3D.

 

2. Ruang kabin yang lebih praktikal

Diinspirasikan daripada DB12 dan Vantage, ruang kabin DBX707 membawakan perubahan besar di mana ia kini menampilkan skrin kluster digital 12.3 inci yang lebih besar, serta sistem infohibur generasi baharu bersaiz 10.25 inci di bahagian tengah.

Ia bukan sahaja menyokong sambungan Apple CarPlay dan Android Auto secara nirwayar, akan tetapi ia juga turut memasukkan sekali fungsi kawalan iklim.

Untuk memudahkan urusan pemandu, Aston Martin DBX707 masih lagi mengekalkan butang fungsi mekanikal fizikal yang penting seperti penukaran gear, mod pemanduan, fungsi pemanasan dan aliran udara, diikuti butang kawalan untuk tetapan kenderaan seperti suspensi, ekzos, ESP, bantuan kekal lorong dan kawalan jarak parkir.

 

3. Tiga pilihan trim

DBX707 turut membawakan rekaan roda stereng baharu, serta panel venir pintu depan yang lebih besar dan boleh dipadankan dengan pelbagai pilihan bahan termasuklah kayu oak dan jaring titanium berkilat, serta kemasan venir kayu ziricote, hitam piano atau gentian karbon.

Bukan itu sahaja, terdapat tiga pilihan trim yang tersedia, iaitu Inspire Comfort (kemasan fabrik berlapis dan sulaman matriks), Inspire Sport (sulaman vektor dan Alcantara), serta Q by Aston Martin yang memberikan lebih kebebasan kepada pemilik untuk menentukan bahan yang terbaik untuk bahagian tersebut.

 

4. Sistem audio untuk golongan audiophiles

Secara standard, Aston Martin DBX707 datang dengan sistem audio Aston Martin Premium 800W dengan 14 pembesar suara dan pemprosesan bunyi keliling QuantumLogic® untuk pengalaman bunyi yang lebih mendalam.

Namun untuk golongan audiophiles, terdapat opsyen untuk memadankan sistem bunyi daripada Bowers & Wilkins 1,600W dengan tetapan 23 pembesar suara, subwoofer, bass, tweeter Aluminium Double Dome dan pembesar suara midrange Continuum®.

 

5. Kuasa 707 PS, 900 Nm

Unit rangkaian kuasa yang asal masih lagi dikekalkan di mana nadi bentangan V8 4.0 liter turbo berkembar itu mampu menjana kuasa setinggi 707 PS dan 900 Nm, dipadankan dengan kotak gear automatik klac basah sembilan nisbah kelajuan.

Dengan bantuan sistem pacuan semua roda, DBX707 mampu memecut sepantas 3.1 saat dari 0-96 km/j sebelum mencapai kelajuan tertinggi 311 km/j.

Memastikan SUV pantas ini berhenti dengan berkesan ialah penggunaan sistem brek seramik karbon yang terdiri daripada rotor bersaiz 420 mm depan dan 390 mm di bahagian belakang.

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved