fbpx

Projek lebuh raya PJD Link dibatalkan

598d4551-pjd-link-illustration-renew-pjdlinkpic-310324

Laman Berita Harian semalam melaporkan projek pembinaan lebuh raya Petaling Jaya Traffic Dispersal Elevated Highway (PJD Link) telah pun dibatalkan oleh Jemaah Menteri.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata, keputusan itu dibuat setelah pemegang konsesinya dikatakan gagal untuk memenuhi enam daripada 11 syarat yang telah ditetapkan.

Projek lebuh raya PJD Link akan menghubungkan bahagian utara dan selatan Petaling Jaya, di mana ia akan melalui beberapa kawasan utama termasuklah Petaling Jaya Utara, Bandar Utama, Taman Tun Dr Ismail, Taman Dato’ Harun, Taman Medan Baru, Taman Sri Manja, Bandar Kinrara dan Bukit Jalil Technology Park.

 

 

PJD Link dicadangkan untuk mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas yang semakin meruncing di Petaling Jaya dan Lembah Klang.

Namun begitu, cadangan tersebut mendapat bantahan daripada penduduk setempat.

Pada tahun lalu, kerajaan Selangor telah membuat keputusan untuk membatalkan permohonan pembinaan setelah mendapati pelan yang dikemukakan berkaitan laporan penilaian impak tidak menepati syarat yang ditetapkan, sebelum Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari meminta pemaju untuk merundingkan semula jajarannya dengan kerajaan Persekutuan pada 24 Februari lalu.

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved