fbpx

Toyota 4Runner 2025 – 7 Fakta Yang Perlu Anda Tahu

Toyota 4Runner Trailhunter 2025

Setelah 15 tahun bertahan, Toyota akhirnya secara rasmi memperkenalkan generasi baharu SUV off-road Toyota 4Runner 2025.

Pesaing kepada Ford Bronco itu – walaupun dibangunkan serba baharu – akan tetapi masih lagi mengekalkan ciri-ciri lasak dan rugged yang diwarisi daripada model-model 4Runner yang terdahulu.

Apa yang wujud pada Toyota 4Runner yang terbaharu ini?

 

Kongsi platform dengan Tacoma

 

Model generasi baharu 4Runner ini dibina berdasarkan pelantar TNGA-F, platform ladder-frame yang turut sama digunakan oleh model Toyota Tundra, Toyota Tacoma, dan Toyota Land Cruiser.

Walaupun sama platform dengan Land Cruiser, ia tidak membawakan ciri-ciri yang lebih premium wujud pada model tersebut.

Sebaliknya, 4Runner mengekalkan imej lasak yang turut sama dibawakan pada trak pikap Toyota Tacoma, di mana kedua-dua model tersebut berkongsi banyak elemen rekaan di bahagian luar dan dalam.

 

Dimensi

 

Toyota 4Runner generasi keenam ini menjadi semakin besar berbanding model terdahulu, dengan ukuran sepanjang 4,950 mm, lebar 1,976 mm, dan jarak antara roda sepanjang 2,844 mm.

Untuk makluman, jarak antara roda 4Runner adalah 508 mm lebih pendek berbanding Toyota Tacoma.

 

Ciri unik yang wujud pada 4Runner
Tidak seperti Land Cruiser, terdapat dua ciri unik yang wujud pada model 4Runner.
Satu daripadanya ialah kehadiran tempat duduk baris ketiga, diikuti dengan fungsi tingkap berkuasa yang terdapat pada pintu tailgate – diwarisi daripada 4Runner terdahulu.

 

Sembilan varian tersedia

 

Untuk pasaran Amerika, pembeli boleh mendapatkan sehingga sembilan varian 4Runner, bermula dari SR5, TRD Sport, TRD Sport Premium, TRD Off-Road, TRD Off-Road Premium, Limited,  Platinum, TRD Pro dan Trailhunter.

Antara sembilan varian yang disebutkan tadi, peminat pemanduan off-road boleh menyambar varian Trailhunter dengan kelengkapan seperti tayar off-road 33 inci, jarak lega bumi yang lebih tinggi, penyerap hentak Old Man Emu, rak bumbung ARB, snorkel udara yang lebih tinggi, bar lampu 20 inci, skid plate keluli, serta jeriji dengan perkataan Toyota berwarna gangsa.

 

Ruang kabin
Bergantung kepada varian, Toyota 4Runner 2025 datang dengan pelbagai kelengkapan standard termasuklah skrin sentuh sebesar 8 inci, skrin kluster digital 7 inci, diikuti dengan ciri keselamatan Toyota Safety Sense 3.0.
Varian 4Runner yang lebih tinggi mendapat skrin sentuh sebesar 14 inci, skrin kluster digital 12.3 inci, sokongan Apple CarPlay dan Android Auto nirwayar, pad pengecasan peranti tanpa wayar, dan slot pengecasan USB-A dan USB-C.
Sebut pasal Toyota Safety Sense 3.0, antara ciri standard yang dimuatkan termasuklah sistem pra-pelanggaran, pengesan pejalan kaki, amaran keluar lorong, kawalan jelajah adaptif, bantuan pemanduan proaktif, bantuan Pengesanan Lorong dan Brek Kecemasan.

Tiada lagi nadi V6

Untuk generasi baharu 4Runner, ia tidak lagi dibekalkan dengan nadi bentangan V6 4.0 liter yang terbukti tahan lasak tapi dengan tahap lahap bahan api yang mampu mengoyakkan poket anda.

Sebaliknya, Toyota membawakan nadi empat silinder sebaris 2.4 liter menghasilkan 278 hp & 512 Nm, peningkatan sebanyak 8 hp berbanding model terdahulu.

Terdapat juga opsyen enjin hibrid I-Force Max bersesaran yang sama, namun dengan kuasa kuda yang lebih tinggi – sekitar 326 hp dan 630 Nm dengan keupayaan menunda beban seberat 2,722 kg.

Sayang sekali, tiada penawaran kotak gear manual disertakan, sebaliknya kedua-dua enjin itu hanya boleh dipadankan dengan transmisi automatik lapan nisbah kelajuan sahaja.

 

RWD atau 4WD

 

Secara standard, 4Runner ditawarkan dengan sistem pacuan roda belakang (2WD), pacuan empat roda (4WD) separuh masa atau 4WD sepenuh masa.

Semua model RWD mendapat kelengkapan pembeza gelincir terhad (LSD), sementara model 4WD pula mendapat tambahan transfer case kawalan elektronik dua nisbah kelajuan, serta ciri A-Trac (Active Traction Control).

Untuk artikulasi roda yang lebih berkesan di laluan off-road, 4Runner dilengkapi dengan sistem Stabilizer Bar Disconnect Mechanism, selain dibantu dengan sudut pendekatan 32 darjah dan sudut pelepasan 24 darjah.

Terdapat beberapa mod yang dikhususkan untuk pemanduan off-road termasuklah Mud, Dirt, Sand, serta fungsi Crawl Control.
Harga jualan masih lagi belum diumumkan secara rasmi.
Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, amazing weblog structure! How long have you ever been blogging for?
    you make blogging look easy. The total look of your site is fantastic, let alone the content!
    You can see similar here ecommerce

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved