fbpx

BYD, Geely mahu realisasikan PHEV ultra cekap, jarak gerak cecah 2,000 km!

Geely-Galaxy_L6-2024-1600-1e

Dua gergasi automotif China, BYD dan Geely dilaporkan mahu berlumba-lumba untuk menghasilkan model plug-in hybrid (PHEV) dengan jarak gerak cecah 2,000 km dalam masa terdekat.

 

 

Menurut BYD, kereta PHEV dengan jarak gerak yang sangat jauh itu akan dibangun menggunakan teknologi sedia ada, dan bakal dilancarkan pada tahun 2025.

Sebagai perbandingan, kereta PHEV BYD Song Plus DM-i yang wujud dalam pasaran mampu menawarkan jarak gerak sejauh 1,151 km (data CLTC), terima kasih kepada gandingan enjin 1.5 liter, motor elektrik, transmisi CVT, tangki bahan api 60 liter dan pek bateri berkapasiti 18.32 kWh.

Sementara itu, Geely juga mendakwa model PHEV dengan jarak gerak 2,000 km itu akan dibina menggunakan unit rangkaian kuasa yang sudah wujud pada model Galaxy L6.

 

Sedan PHEV berkuasa 358 hp tersebut menampilkan enjin 1.5 liter yang dipadankan dengan motor elektrik, pek bateri lithium-ion 19.1 kWh, serta transmisi dual-hybrid tiga kelajuan.

Dalam mod EV, Galaxy L6 mampu bergerak sejauh 124 km, dan jika digandingkan dengan tangki bahan api sebesar 60 liter, sedan ini mampu beregerak sejauh 1,370 km secara keseluruhannya.

Perkembangan terbaharu ini memperlihatkan peranan penting yang dimainkan oleh enjin pembakaran dalaman (ICE) untuk menggerakkan umat manusia, dan pengeluar kini mula sedar EV bukanlah satu-satunya cara untuk terus kekal relevan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved