fbpx

Litar persendirian di Jepun ini merupakan syurga untuk golongan petrolhead

403696303_829637672505857_1922547669145641669_n

Selain daripada beberapa litar lumba terkemuka termasuklah Tsukuba Circuit, Fuji Speedway, Motegi Twin Ring dan juga Suzuka Circuit, Jepun kini mempunyai lokasi baharu untuk geng petrolhead merasai aliran adrenalin yang deras.

Terletak di Minamiboso, Wilayah Chiba kira-kira satu jam dari Tokyo, Magarigawa Club merupakan sebuah fasiliti resort bertemakan sukan permotoran dan tarikan utama sudah pasti kehadiran litar lumba yang nampak macam lahir dari permainan Gran Turismo.

 

 

Litar lumba sepanjang 3.57 km itu mempunyai sehingga 22 selekoh termasuklah beberapa selekoh teknikal, serta dua seksyen garis lurus sepanjang 800 meter.

Ya, untuk makluman rekaan litar ini sebenarnya datang daripada pereka litar terkenal Hermann Tilke yang sebelum ini bertanggungjawab menghasilkan rekaan untuk Fuji Speedway dan Litar Antarabangsa Sepang.

 

 

Litar istimewa ini hanya boleh diakses oleh pemegang keahlian sahaja, di mana setiap ahli perlu membayar yuran berjumlah ¥36,000,000 (RM1.13 juta), tidak termasuk yuran tahunan ¥220,000 (RM6,880).

Terdapat juga kemudahan paddock yang dilengkapi dengan kawalan iklim, pasukan mekanik, stesen minyak kecil, kolam renang infiniti, tapak pendaratan helikopter, bantuan perubatan termasuklah perkhidmatan ambulans, serta ruang makan yang menawarkan pemandangan Teluk Tokyo dan juga Gunung Fuji.

 

 

Menurut video yang diterbitkan oleh Top Gear, idea di sebalik kewujudan litar ini datangnya daripada CEO Magarigawa Club yang mahu membawa keluarganya ke litar lumba, namun beliau tidak dapat mencari lokasi yang bersesuaian.

Dengan sumber kewangan yang ‘mencukupi’, maka idea tersebut direalisasikan di mana pembinaan fasiliti ini mengambil masa kira-kira tiga tahun untuk disiapkan.

Seperti yang diungkapkan oleh hos Top Gear, Magarigawa Club secara asasnya merupakan ‘syurga’ kepada golongan petrolhead di luar sana.

 

Litar Magarigawa Club

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved