fbpx

McLaren GTS pengganti GT yang lebih ringan dan berkuasa

McLaren GTS 01

SETELAH hampir lima tahun berada di pasaran, McLaren GT akhirnya digantikan dengan model baharu yang dikenali sebagai GTS.

Sudah tentu, sebagai model pengganti, GTS tampil dengan pelbagai penambahbaikan yang melibatkan aspek reka bentuk, kelengkapan dan yang paling mengujakan, prestasi.

Seperti yang boleh dilihat, bentuk keseluruhan jentera grand tourer ini dikekalkan namun ia kini mendapat liang udara baharu yang lebih lebar untuk menyalurkan lebih banyak udara ke radiator.

Di belakang pula, skup udara yang lebih tinggi memastikan enjin twin-turbo 4.0 liter V8-nya mendapat bekalan udara yang mencukupi untuk menghasilkan kuasa yang lebih tinggi berbanding sebelum ini.

GTS boleh didapati dalam pelbagai warna baharu termasuk Mantis Green, Tanzanite Blue, Ice White dan warna eksklusif untuk model ini iaitu Lava Grey.

Untuk rim, terdapat dua rekaan rim aloi dan kedua-dunya boleh dipadankan dengan bolt titanium yang dikatakan 35 peratus lebih ringan berbanding bolt standard. Tayar yang digunakan adalah Pirelli P Zero yang dibangunkan khusus untuk GTS.

Untuk bahagian kabin pula, pelanggan kini boleh memesan upholsteri kulit Softgrain Aniline bersama corak double piping dan jahitan kontras.

Selain menjadikan ia lebih menawan pada pandangan mata, McLaren turut berjaya mengurangkan berat GTS menerusi penggunaan bumbung komposit dan struktur atas pada bahagian belakang, kedua-duanya diperbuat daripada gentian karbon. Solusi ini menjadikan ia 10 kg lebih ringan, dengan berat keseluruhan sekitar 1,520 kg.

Dengan kuasa sebanyak 635 PS, iaitu 15 PS lebih tinggi berbanding model yang digantikannya, GTS hanya memerlukan 3.2 saat untuk memecut dari 0 hingga 100 km/j dan 8.9 saat untuk mencapai kelajuan 200 km/j. Ia juga boleh mencapai kelajuan maksimum 326 km/j.

Kuasa yang lebih tinggi tidak bermakna aspek praktikaliti harus dikorbankan. Malah, GTS lebih praktikal berbanding GT kerana bahagian depannya kini boleh dinaikkan sebanyak 20 mm dalam hanya empat saat, dua kali ganda lebih pantas berbanding sebelum ini.

Selain itu, GTS mempunyai ruang but sebesar 420 liter yang boleh diakses dengan membuka tailgate kaca di belakang. Ia juga mempunyai ruang storan sebesar 150 liter pada bahagian depan, menjadikan jumlah ruang kargo sebesar 570 liter.

Satu lagi penambahbaikan adalah sistem stereng elektro-hidraulik yang telah ditala semula untuk tindak balas yang lebih tepat. Menurut McLaren, tahap bantuan sistem ini lebih tinggi pada kelajuan rendah untuk memudahkan pemandu memasuki petak parkir.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved