fbpx

Toyota Vios 2023 dilancarkan di Malaysia – 2 varian, harga bermula RM90,000

Toyota Vios 2023 02

KEMAS KINI: Harga jualan rasmi Toyota Vios adalah RM89,600 bagi 1.5E dan RM95,500 bagi 1.5G.

TIDAK sampai sebulan selepas tempahannya dibuka, Toyota Vios 2023 kini dilancarkan ke pasaran Malaysia. Majlis pelancaran rasmi bakal berlangsung pada Isnin (20 Mac 2023), jam 8.00 malam.

Untuk pasaran tempatan, Vios serba baharu ini ditawarkan dalam dua varian iaitu 1.5E dan 1.5G, dengan harga anggaran bermula dari RM90,000 hingga RM96,000. Harga rasmi akan kami kongsikan selepas majlis pelancaran tersebut.

Kedua-dua varian menampilkan enjin 2NR-VE 1.5-liter empat silinder Dual VVTi yang menghasilkan 106 PS dan 138 Nm. Seperti Veloz, enjin ini digandingkan dengan transmisi jenis D-CVT dan mempunyai mod pemanduan Eco, Normal dan Power.

Dari segi penampilan, Vios dengan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) ini diberikan perubahan reka bentuk yang menyeluruh dengan rekaan lampu yang tajam, bukaan gril yang besar serta buat pertama kalinya, garis bumbung gaya fastback yang lebih rendah.

Sedan segmen B ini juga didatangkan standard dengan kit badan yang merangkumi skirting, diffuser dan spoiler, serta rim aloi berukuran 17 inci dengan tayar bersaiz 205/50 untuk varian 1.5G dan 16 inci untuk 1.5E.

Untuk pengetahuan anda, kedua-dua varian tidak mempunyai tayar gantian. Ia digantikan dengan kit pembaikan tayar.

Lampu hadapan LED automatik berserta lampu nyalaan siang LED adalah standard, begitu juga dengan lampu belakang LED. Bagaimanapun, hanya varian 1.5G mendapat lampu isyarat jenis sequential.

Terdapat lima warna untuk dipilih iaitu Silver Metallic, Nebula Blue Metallic, Spicy Scarlet, Attitude Black dan Platinum White Pearl.

Seperti bahagian luaran, ruang dalaman juga menampilkan reka bentuk baharu sepenuhnya, dengan stereng sama seperti yang terdapat pada Perodua Ativa dan panel kawalan pendingin hawa digital Veloz. Satu lagi ciri baharu yang diberikan adalah corong pendingin hawa belakang.

Dari segi kelengkapan, kedua-dua varian mendapat skrin sentuh berukuran 9 inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto versi wayarles, namun kluster instrumen digital TFT 7 inci hanya tersedia untuk varian 1.5G.

Varian teratas itu juga didatangkan dengan sistem pencahayaan ambien dengan 64 pilihan warna, brek parkir elektronik dan paddle shifter. Pengecas wayarles yang terletak di dalam kotak simpanan konsol tengah disertakan secara standard pada kedua-dua varian.

Untuk sistem bantuan pemandu pula, terdapat Toyota Safety Sense yang merangkumi Lane Departure Prevention, Lane Departure Warning, Front Departure Alert, Pre-Collision System, Lane Keeping Control, Adaptive Cruise Control dan Auto High Beam.

Panoramic View Monitor 3D, Blind Spot Monitor dan Rear Cross Traffic Alert turut disertakan. Untuk varian 1.5E, tiga ciri tidak diberi iaitu Lane Keeping Control, Auto High Beam dan Adaptive Cruise Control.

Ciri-ciri keselamatan lain termasuklah enam beg udara, cagak ISOFIX, Immobiliser dan Vehicle Telematics System dengan langganan percuma selama tiga tahun. Perakam video digital belakang ditawarkan secara opsyen.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow! The Toyota Vios 2023 has just been released in Malaysia. It comes in 2 variants, priced at RM90,000. This is definitely a great car for those who are looking for value for their money.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved