fbpx

Toyota Vios 2023 dibuka untuk tempahan di Malaysia, harga dari RM90k

Toyota Vios 2023 tempahan 14

UMW Toyota Motor telah mengumumkan bahawa tempahan untuk Toyota Vios serba baharu kini sudah pun dibuka di semua wakil pengedar bertauliah di Malaysia.

Model generasi keempat itu akan ditawarkan dalam dua varian, dengan harga anggaran RM90,000 bagi varian 1.5E dan RM96,000 bagi varian 1.5G.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Vios kini dibina berasaskan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang turut digunakan oleh Perodua Ativa/Daihatsu Rocky/Toyota Raize dan Perodua Alza/Toyota Avanza/Daihatsu Xenia.

Saiz sedan segmen B itu lebih besar berbanding sebelum ini, dengan ukuran panjang 4,425 mm, lebar 1,740 mm lebar dan tinggi 1,480 mm tinggi. Jarak roda turut bertambah sebanyak 70 mm jika dibandingkan dengan model terdahulu, menjadikan ukuran terkini 2,620 mm.

Kedua-dua varian Vios dikuasakan oleh enjin 1.5-liter DOHC Dual VVT-i yang dipadankan dengan transmisi jenis CVT dengan Sequential Shiftmatic. Trenkuasa ini ditemani tiga mod pemanduan iaitu Eco, Normal dan Power.

Dari segi reka bentuk, Vios kini tampil dengan rekaan yang lebih tajam dan bersegi, serta mempunyai gril yang lebih besar yang diisi dengan palang mendatar. Apa yang lebih menarik, UMW Toyota Motor menggelar model baharu ini sebagai sebuah fastback.

Berdasarkan risalah rasmi yang disiarkan, Vios didatangkan dengan rim aloi 17 inci, dan boleh didapati dalam lima warna iaitu Silver Metallic, Nebula Blue Metallic, Spicy Scarlet, Attitude Black dan Platinum White Pearl.

Di dalam, anda akan menemui ciri-ciri seperti paparan audio berukuran 9 inci, Android Auto dan Apple CarPlay wayarles, Panoramic View Monitor 3D, brek parkir elektronik, paddle shifter dan corong pendingin hawa belakang.

Untuk sistem bantuan pemandu pula, terdapat Toyota Safety Sense yang merangkumi Lane Departure Prevention, Lane Departure Warning, Front Departure Alert, Pre-Collision System, Lane Keeping Control, Adaptive Cruise Control dan Auto High Beam.

Ciri-ciri lain seperti Blind Spot Monitor dan Rear Cross Traffic Alert turut disertakan. Pelanggan juga boleh memilih untuk mendapatkan pakej Tech Up yang mengandungi perakam video digital belakang pada harga RM380.

Melihat kepada senarai harga yang disertakan, UMW Toyota Motor turut menawarkan pakej Toyota Service Savers dengan tempoh/perbatuan selama 3 tahun/60,000 km (RM2,060) atau 5 tahun/100,000 km (RM3,220).

Setiap pembelian Vios didatangkan dengan waranti pengeluar selama lima tahun tanpa had perbatuan, perkhidmatan 24SEVEN Road Assist dan langganan percuma selama tiga tahun untuk Vehicle Telematics System.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved