fbpx

Mitsubishi Xpander Cross facelift tampil dengan imej lebih lasak di GIIAS

Mitsubishi Xpander Cross Facelift 04

Acara Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2022 yang sedang berlangsung di Jakarta menyaksikan kemunculan Mitsubishi Xpander Cross versi facelift. Ia tampil dengan perubahan yang sama seperti yang dibawakan oleh Xpander facelift, namun dengan perwatakan lebih agresif.

Pada bahagian depan, rekaan Dynamic Shield menampilkan gabungan gril besar dengan motif trapezoid dan bampar berbentuk guard-bar bagi memberikan Xpander Cross penampilan SUV yang lasak.

Lampu depannya didatangkan dalam bentuk T yang menyerlah, manakala lampu isyarat membelok kini diintegrasikan ke dalam lampu posisi bagi meningkatkan keterlihatan. Selain itu, overhang depan dan belakang dipanjangkan sebanyak 95 mm, dan bonet juga dijadikan lebih tebal.

Di belakang, tailgate diberikan rekaan tiga dimensi yang lebih menonjol dan dipadankan dengan lampu LED berbentuk T. Melengkapkan imej rugged MPV tujuh tempat duduk ini adalah rim aloi berukuran 17 inci dengan kemasan dwi-tona.

Selain pilihan warna yang sedia ada seperti Quartz White Pearl, Blade Silver Metallic, Graphite Gray Metallic dan Jet Black Mica, Xpander Cross facelift juga boleh didapati dalam warna baharu iaitu Green Bronze Metallic.

Jika dibandingkan dengan model pra-facelift, reka bentuk papan pemuka Xpander Cross facelift direka berdasarkan konsep Horizontal Axis yang memberikannya penampilan yang lebih mendatar. Menurut Mitsubishi, ini bagi membuatkan ruang kabin terasa lebih luas.

Apa yang baharu di sini adalah stereng multifungsi empat batang, skrin LCD berukuran lapan inci yang diposisikan di atas corong pendingin hawa tengah, kluster instrumen digital dan pengecas wayarles. Tiga tombol kawalan pendingin hawa juga telah ditukarkan dengan panel kawalan digital.

Spesifikasi trenkuasa tidak berubah namun untuk sistem keselamatan, Xpander Cross facelift mendapat Active Yaw Control (AYC) yang menggunakan data seperti sudut stereng, daya G, tekanan brek dan kelajuan untuk mempertingkatkan prestasi pengendalian di selekoh.

Contohnya, apabila membelok di permukaan jalan yang lincin, AYC akan mengenakan brek pada roda di bahagian dalam selekoh untuk mengurangkan kesan understeer. Sistem ini bekerja dengan Anti-lock Braking System (ABS) dan Active Stability Control (ASC).

Bukan itu sahaja, Mitsubishi turut mempertingkatkan ketegaran tapak topang depan, memperbesarkan saiz penyerap hentak belakang serta menggunakan injap berprestasi tinggi bagi memberikan pemanduan yang selesa walaupun di atas permukaan jalan yang kasar.

Untuk pasaran Indonesia, Xpander Cross facelift ditawarkan dalam dua varian iaitu CVT Premium Package yang berharga 333.75 juta rupiah (RM101,173) dan Manual yang berharga 309.95 juta rupiah (RM93,958).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved