fbpx

Intip: Land Rover Defender 110 dilihat sekitar PJ Old Town

land rover defender malaysia 02

DUA unit Land Rover Defender baharu dilihat sedang memandu di sekitar PJ (Petaling Jaya) Old Town dengan memakai celoreng (camouflage).

Gambar oleh: Jaguar Land Rover Malaysia

Dan menurut laman web Jaguar Land Rover Malaysia, model Defender itu disenarai sebagai “Coming Soon”, maka kitaboleh jangkakan pelancarannya tidak lama lagi.

Dari imej-imej intipan ini, dapat dilihat kedua-dua model ialah Defender 110, iaitu konfigurasi empat-pintu dengan wheelbase 3,022mm. Defender juga boleh didapati dengan konfigurasi 90 iaitu model dua-pintu.

Gambar oleh: Jaguar Land Rover Malaysia

Celoreng itu ‘menyorok’ kebanyakan garisan badan Defender, tetapi masih dapat dilihat beberapa elemen unik padanya seperti lampu depan LED bulat, tingkap safari di bumbung, lampu belakang bulat, dan tayar simpanan yang dipasang di pintu but. Rim enam-bilah juga dilihat serupa dengan rekaan 19-inci pada varian S.

Menurut laman web JLR Malaysia, terdapat lima varian iaitu asas, S, SE, HSE dan X. Dua janaan kuasa boleh didapati – P300 dan P400 MHEV – untuk kedua-dua bentuk badan.

P300 mendapat unit 2.0-liter turbo yang menjana 296hp dan 400Nm tork. Sementara itu P400 MHEV menampilkan enjin Ingenium 3.0-liter turbo 6-silinder menghasilkan 395hp dan 500Nm. MHEV menunjukkan ia model mild hybrid dengan sistem elektrik 48-volt dan motor penghidup elektrik.

Kotak gear ialah automatik 8-kelajuan ZF untuk kedua-dua jenis enjin, dengan dua transfer case untuk sistem pacuan empat roda. Defender juga dilengkapi dengan pilihan pengunci differential tengah dan belakang yang boleh dikawal dengan ciri Terrain Response.

Berbanding dengan Defender dahulu, model baharu ini jauh lebih canggih dan maju bukan sahaja dari segi ciri kelengkapan, tetapi juga dari aspek pembinaan kerangka. Defender baharu ini dibina di atas platform D7x yang menggunakan casis monocoque aluminium, jauh berbeza dari body-on-frame sebelumnya.

Casis D7x ini bukan sahaja mengekalkan keupayaannya di off-road, tetapi juga memberikan Defender kabin lebih luas dan pengendalian yang lebih mantap.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved