fbpx

Proton S70 Flagship X alami 73 masalah sehari selepas dibeli

Proton S70 launch 03

NASIB malang menimpa seorang pemilik Proton S70 apabila kereta baharunya itu didakwa mengalami sebanyak 73 masalah walaupun baru sahaja dibeli.

Dalam satu hantaran di laman Proton S70 Malaysian Community (MYS70COM), Ku Azhar berkata beliau menerima S70 Flagship X berwarna Space Grey pada 2 Februari 2024 namun kereta itu dikatakan mengalami masalah pada keesokan harinya (3 Februari) dengan perbatuan hanya 300 km.

Beliau menghantar keretanya ke pusat servis pada 5 Februari dan terpaksa meninggalkannya selama 15 hari. Jelas beliau, kereta itu turut dihantar ke ibu pejabat Proton selama sehari dan ke kilang Proton di Tanjung Malim selama 15 hari.

Katanya lagi, sebanyak 33 masalah dikenal pasti ketika S70 itu dihantar ke Tanjung Malim dan setakat 17 Mac, sebanyak 69 masalah telah dikesan.

Ku Azhar berkata jumlah masalah terkini adalah 73 dan setakat hantaran itu dibuat, terdapat 54 masalah yang belum dapat diselesaikan.

Berikut adalah antara masalah yang dialami oleh S70 Flagship X milik Ku Azhar:

  1. Stereng rack/absorber berbunyi
  2. Enjin terlalu bergegar (disahkan oleh SC, tidak normal berbanding S70 lain, bergegar selepas dipulangkan oleh Proton Tanjung Malim)
  3. AEB tiba-tiba membrek semasa mengambil selekoh – penjelasan pengurusan perhubungan pelanggan (CRM) pemilik yang tekan brek sebab sistem tidak log sebarang info dalam EDR.
  4. IHU tergendala, tidak dapat tukar mod/buat apa-apa di screen
  5. Brake pad berbunyi nyaring: Proton Tanjung Malim dah tukar brake pad dan brake disc disebabkan ada kesan overheat spot.
  6. Air-cond bunyi bubbling kuat : Proton Tanjung Malim dah tukar o-ring, piping, condensor dan tambah coolant tangki simpanan sampai maksimum
  7. Bunyi knocking kuat setiap kali compressor mula jalan
  8. Gear rendah mula-mula jalan bunyi sangat kuat berbanding dengan S70 yang dipandu uji – disahkan oleh SC, pinjam unit pandu uji untuk buat perbandingan.
  9. Powertrain missing next service mileage semasa di Proton Tanjung Malim, perbatuan tidak berjalan tapi next service mileage tinggal 776 km – HQ suruh ke SC buat service 10,000 km pada perbatuan 9,400 km dengan kos tanggungan pemilik sendiri untuk mengelakkan masalah waranti kemudian hari.
  10. Kereta susah hidup, remote start pun tak boleh. Tiada maklumbalas daripada pihak HQ/SC bila dalam keadaan kecemasan tersadai di R&R.
  11. Gear auto-hold tak engage walaupun dah tekan brek dan berhenti, kereta masih bergerak ke depan, simbol P hijau tidak menyala.

Bukan itu sahaja, beliau berkata keretanya juga masalah kosmetik luaran dan dalaman yang rosak dan tidak dipasang dengan betul selepas dipulangkan dari Proton Tanjung Malim.

Antaranya termasuk kesan batu atau stone chip pada bahagian bampar dan hud, dan kesan calar pada papan pemuka. Malah, beliau mendakwa terdapat kesan tapak kasut pada tempat duduk belakang.

Kata Ku Azhar lagi, perjumpaan terakhir dengan CRM adalah pada 18 Mac lalu di Proton Centre of Excellence (COE) di Shah Alam.

“Rancangan untuk rektifikasi adalah pada minggu seterusnya tetapi telah ditunda ke tarikh 15 April 2024 atas sebab kereta ganti yang dijanjikan masih tidak tersedia,” tulisnya.

Katanya lagi, tarikh itu ditunda sekali lagi ke 16 April kerana PIC masih bercuti pada 15 April 2024. Buat sementara waktu, Proton sarankan pandu kereta dahulu sehingga rektifikasi dibuat.

“Kemampuan membeli Proton S70 ni bukan hanya kemampuan membayar ansuran bulanan, kesilapan saya tidak mengambil kira kemampuan dari segi masa untuk berulang alik ke SC. Ingatkan beli kereta kuranglah berkampung di bengkel,” tulis beliau.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved