fbpx

“Bayar kat balai RM300, sini RM100” – Polis siasat anggota tawar diskaun saman

polis trafik rasuah rm100

POLIS sedang menjalankan siasatan berhubung video tular yang memaparkan seorang anggota polis trafik mengambil RM100 daripada sepasang pelancong dari United Kingdom.

Dalam video yang dimuat naik di saluran YouTube ‘Tread the Globe’ itu, pasangan pelancong yang dikatakan memandu sebuah van telah ditahan oleh seorang anggota polis trafik akibat kesalahan memandu laju.

Anggota polis trafik tersebut menjelaskan kepada pasangan terbabit bahawa mereka didapati memandu sekitar 80 km/j berbanding had laju yang dibenarkan iaitu 60 km/j.

Apabila ditanya apa yang perlu dilakukan, polis berkenaan memberitahu mereka boleh menjelaskan saman RM300 di balai polis berdekatan atau membayar RM100 kepadanya di lokasi itu.

Pasangan berkenaan kemudiannya menyerahkan wang tunai berjumlah RM100 kepada anggota polis tersebut.

Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Mohd. Azman Ahmad Sapri dalam satu kenyataan berkata, pihaknya mengambil maklum video yang tular itu dan sedang menjalankan siasatan terperinci.

Katanya lagi, pihak JSPT tidak akan bertoleransi dengan sebarang salah laku oleh mana-mana pegawai atau anggota yang terlibat. Azman turut menggesa pihak yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu untuk tampil membantu siasatan.

Menurut laman web Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), secara umumnya hukuman bagi kesalahan rasuah ialah dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua puluh tahun dan didenda tidak kurang dari lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved