fbpx

Buat pusingan U haram hingga sebabkan kematian, pemandu warga China dipukul orang awam

warga china buat pusingan u haram 01 edit

SEORANG warganegara China cedera dipukul orang awam kerana didakwa melanggar seorang penghantar makanan sehingga maut ketika melakukan pusingan ‘U’ secara haram di Jalan Klang-Banting-Port Dickson baru-baru ini.

Menurut Utusan Malaysia, lelaki berusia 53 tahun itu memandu trak pikap jenis Toyota Hilux ketika kejadian. Perbuatannya mengakibatkan pemandu sebuah Daihatsu Charade hilang kawalan ketika cuba mengelak lalu bergesel dengan sebuah motosikal.

Ketua Polis Daerah Kuala Langat, Superintenden Ahmad Ridhwan Mohd. Nor @ Salleh berkata pergeseran itu menyebabkan penunggang motosikal jenis SYM 110 itu terjatuh sebelum digilis sebuah lori. Mangsa disahkan meninggal di tempat kejadian.

“Ini menyebabkan sebuah kereta Daihatsu Charade yang dipandu seorang lelaki berusia 51 tahun dari arah sama terpaksa masuk ke lorong kiri untuk mengelak daripada melanggar Hilux tersebut.

“Namun, pemandu Daihatsu Charade memasuki lorong berkenaan tanpa melihat dahulu keadaan lalu lintas di sebelah kiri, lantas mengakibatkan pelanggaran dengan motosikal yang ketika itu ditunggang dekat lorong berkenaan,” katanya.

Warganegara China itu kemudiannya dipukul orang awam yang dikatakan tidak berpuas hati dengan tindakannya. Beliau mengalami kecederaan ringan namun menurut Ahmad Ridhwan, pihaknya tidak menerima sebarang laporan polis berhubung kejadian itu.

Tambah Ahmad Ridhwan lagi, suspek yang tidak memiliki lesen memandu yang sah telah disaman di bawah Seksyen 26(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan dia juga disiasat di bawah Seksyen 41(1) akta sama.

Kertas siasatan kes berkenaan akan dimajukan kepada timbalan pendakwa raya setelah mendapat laporan pakar untuk membuat pertuduhan kes.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved