fbpx

Cruise Control rosak, pemandu ‘terperangkap’ di dalam Haval H6 sejauh 500 km

Haval H6
Haval H6 generasi kedua

SEORANG pemandu di China ‘terperangkap’ di lebuh raya berjam-jam lamanya selepas fungsi kawalan pelayaran (cruise control) Haval H6 yang dipandunya tidak boleh dimatikan.

Menurut laporan AutoHome, kejadian itu berlaku di luar kawasan bandar Zhuzhou di wilayah Hunan. Pemandu tersebut, yang hanya dikenai sebagai “En. Luo”, mendakwa beliau tidak boleh mematikan kawalan pelayaran SUV miliknya itu dan breknya juga tidak berfungsi.

Ini menyebabkan H6 itu terus bergerak pada kelajuan sekitar 100 km/j. Selepas lebih 500 km berada di atas lebuh raya, SUV itu akhirnya berhenti selepas kehabisan bahan api.

Ketika berada di dalam kereta, Luo sempat menghubungi pihak berkuasa untuk memaklumkan situasi yang sedang dihadapinya. Pihak polis kemudiannya menghantar kenderaan pengiring bagi memastikan tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Malah, beliau juga dihubungi oleh jurutera Haval namun tidak ada apa yang dapat dilakukan bagi menghentikan H6 itu ketika itu. Luo hanya berseorangan di dalam keretanya ketika kejadian.

Setakat ini punca kejadian masih belum diketahui, namun Haval, yang bernaung di bawah Great Wall Motors, pastinya sedang melakukan siasatan dan seterusnya membuat kempen panggilan semula untuk H6 di semua pasaran.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved