fbpx

Cara tangani isu haiwan ternakan berkeliaran

lembu

Dua hari lepas, seorang pemandu kereta jenis Toyota GT86 dilaporkan maut selepas melanggar seekor lembu yang berada di lorong kanan KM24.9 Lebuhraya Utara Selatan (PLUS).

Menurut laporan, lembu tersebut dipercayai terlepas daripada sebuah lori sebelum dilanggar oleh kereta yang dipandu lelaki berusia 30 tahun di lorong paling kanan lebuh raya tersebut.

 

 

Kes-kes kemalangan melibatkan haiwan ternakan ini bukanlah satu perkara baharu di Malaysia, namun sekiranya tidak ditangani dengan berkesan ia juga mampu menjadi salah satu punca kemalangan jalan raya yang serius.

Jika anda membuat carian ringkas di internet, akan terpapar beberapa pautan berita yang melaporkan kes-kes kemalangan dari seluruh Malaysia untuk tempoh beberapa bulan kebelakangan ini.

Kebanyakan haiwan yang berkeliaran ini sebenarnya bertuan, namun pemilik haiwan tersebut akan lesap secara automatik ibarat menggunakan ilmu gerak sejenak Son Goku sekiranya haiwan ternakannya itu terbabit dalam kemalangan.

 

Denda yang berat sahaja tidak cukup untuk membendung sikap lepas tangan sebilangan besar pemilik haiwan yang tidak mahu bertanggungjawab ini.

Pihak berkuasa juga boleh terus menerus melakukan operasi menangkap haiwan yang berkeliaran dan kemudian melelongnya kepada umum.

Pemakaian tag khas juga perlu diwajibkan untuk memudahkan pihak berwajib mengesan pemilik yang tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang insiden yang tidak diingini.

Terdapat juga cadangan untuk mempertingkatkan lagi infrastruktur sedia ada seperti memasang pagar keselamatan, membina terowong atau jejambat khas untuk haiwan ternakan dan memasang penghadang jalan raya bagi mengelakkan haiwan tersebut berkeliaran sehingga boleh membahayakan nyawa pengguna jalan/lebuh raya.

 

 

Kesemua cadangan tersebut boleh dipertimbangkan, diusulkan, dibincangkan di meja mesyuarat dan kemudian dilaksanakan secara berterusan atau bermusim bagi membendung masalah yang semakin meruncing ini.

Namun, itu semua berbalik kepada satu perkara utama yang perlu kita tekankan – kesedaran diri dalam kalangan tuan empunya haiwan ternakan itu sendiri.

Adakah mereka semua ini sudah bersedia untuk bertanggungjawab di atas dunia? Adakah mereka fikir puluhan ekor haiwan ternakan yang terkorban sehingga mengorbankan nyawa manusia lain itu mampu menyelamatkan mereka daripada soalan-soalan panas di akhirat kelak?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved