fbpx

7 tips mudah beli tayar baru untuk kereta anda

hyundai kona 2.0 2021 04

TAYAR antara komponen penting dalam kereta sama ada untuk memberikan keselesaan atau keseronokan pemanduan. Ia juga memerlukan pemeriksaan berkala agar sentiasa berada dalam keadaan baik dan apabila sampai masanya, perlu diganti.

Terlalu banyak tayar dalam pasaran dan jika tersalah beli, menyesal pula. Jadi, berikut kami kongsikan 7 tips panduan mudah agar anda dapat tayar paling sesuai dengan kereta anda.

Anda boleh telitikan perkara-perkara ini semasa memilih tayar:

1. Lebar tayar

Lebar ditunjukkan dengan tiga digit pertama pada label. Sebagai contoh, tayar bersaiz 205/40/R17 mempunyai lebar 205mm.

Lebar tayar mempengaruhi tahap cengkaman dan bunyi. Tayar lebih lebar memberikan lebih cengkaman tetapi lebih bising.

2. Profil (ketebalan) tayar

Faktor seterusnya yang berkait dengan lebar ialah profil (ketebalan) tayar. Ini ialah ketebalan sidewall (dinding tepi) yang dikira sebagai peratus dari lebar tayar.

Sebagai contoh, 205/40/R17 bermakna ia mempunyai profil 40 iaitu kira-kira 40 peratus dari 205mm.

Profil lebih tinggi (lebih dari 50) secara umumnya memberikan lebih keselesaan dan ketahanan, tetapi profil lebih rendah dikatakan mempunyai rupa lebih menarik dan memberikan respon stereng lebih baik.

3. Saiz tayar

Untuk keselamatan, adalah penting untuk mendapatkan saiz tayar yang betul untuk kereta anda. Pada label 205/40/R17, saiz dirujuk pada angka R17 yang bermakna 17-inci.

Menggunakan saiz tayar yang salah akan mempengaruhi fungsi sistem-sistem seperti ABS, ESC, serta bacaan TPMS dan speedometer.

4. Nilai kelajuan

Speed rating atau nilai kelajuan ditunjukkan dengan huruf terakhir pada label tayar. Untuk 205/40/R17/V, maka V ialah speed rating. Ini akan merujuk kepada tahap kelajuan pada carta yang mana rating lebih tinggi memberikan cengkaman dan kemampuan brek pada kelajuan lebih tinggi.

Carta kelajuan:

Q – 160 km/h
S – 180 km/h
T – 190 km/h
U – 200 km/h
H – 210 km/h
V – 240 km/h
W – 270 km/h
Y – 300 km/h
(Y) – Lebih 300 km/h

5. Corak bunga tayar

Terdapat tiga corak: symmetrical, directional dan asymmetrical.

Symmetrical ialah corak paling lazim – paling bagus untuk kesenyapan, tetapi tidak begitu optimum untuk jalan basah.

Untuk prestasi terbaik pada permukaan basah, anda perlu tayar directional – corak berbentuk-V yang direka untuk berpusing pada satu arah sahaja. Dengan rekaan lebih lebar, corak ini lebih baik untuk mengalihkan air ke tepi dan memberikan lebih cengkaman. Tetapi tayar ini lebih bising dari symmetrical.

Tayar asymmetrical boleh memberikan kedua-dua fungsi – coraknya separuh untuk permukaan basah, separuh lagi untuk mengurangkan bunyi, jadi anda dapat kedua-dua manfaat. Biasanya tayar asymmetrical lebih mahal.

6. Usia tayar

Tayar mempunyai jangka hayat dan tayar yang disimpan serta tidak digunakan juga boleh rosak dan menjadi tidak selamat untuk digunakan.

Tarikh pengeluaran tayar boleh dilihat pada kod empat-digit pada dinding tepi tayar. Sebagai contoh, 3220 bermakna ia dikilangkan pada minggu ke-32 tahun 2020.

Tayar yang lebih berusia biasanya lebih murah (terdapat diskaun). Untuk lebih selamat, jangan guna tayar yang berusia lebih enam tahun.

7. Jaminan kilang

Pengeluar biasanya menawarkan waranti/jaminan untuk tayar mereka, tetapi agak terhad. Semasa memilih tayar, lihat pada jaminan yang ditawarkan agar sesuai dengan kehendak dan keperluan anda.

Jemput tonton video di bawah untuk penerangan santai yang lebih jelas.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved