fbpx

Tips selamatkan kereta sebelum, semasa dan selepas banjir

banjir

BANJIR ialah salah satu bencana alam yang sering berlaku di negara kita selain tanah runtuh, ribut taufan dan sebagainya.

Banjir kita boleh berlaku jika hujan berpanjangan di bandar-bandar besar, dan banjir juga sering berlaku disebabkan hujan monsun setiap tahun.

Kali ini, kami akan kongsikan tips menyelamatkan kereta anda sebelum, semasa, dan selepas banjir.

Tiada siapa mahu terlibat menjadi mangsa bencana alam, tetapi selain berdoa memohon perlindungan dari Tuhan, kita juga boleh membuat persediaan dan perkara sepatutnya untuk mengurangkan kesan.

Sebelum kereta tenggelam banjir

1. Alihkan kereta ke tempat yang lebih tinggi: Jika sempat, alihkan dulu kereta ke tempat yang anda rasa tidak akan dinaiki air.

2. Tutup/sumbat ekzos untuk elak dimasuki air: Sebelum meninggalkan kereta, tutup ekzos kereta anda, mungkin boleh guna beg plastik dan kemudian ikat. Untuk sumbat ekzos, anda boleh gunakan barang seperti bola atau buah yang kecil (limau atau oren) dan balut juga dengan beg plastik. Ini akan membantu mengurangkan kerosakan enjin jika kereta anda ditenggelami air.

3. Cabut terminal bateri: Selepas itu, cabut terminal bateri, ini penting untuk melindungi sistem dan komponen elektrik dalam kereta.

4. Selamatkan barang-barang penting: Akhir sekali, bawa keluar barang-barang penting jika ada seperti dokumen (geran, buku servis) dan barang peribadi. Elakkan juga meninggalkan barang berharga.

Semasa kereta tenggelam banjir

1. Jangan sesekali hidupkan kereta: Jika ekzos kereta anda tenggelam bawah paras air, JANGAN cuba menghidupkan kereta untuk mengelakkan air memasuki sistem enjin. Selain itu, semasa anda menghidupkan kereta, terdapat juga risiko kerosakan komponen elektrik.

2. Jangan cuba meredah banjir: Mungkin ini pesanan paling penting dalam senarai ini, kerana melibatkan nyawa. Lebih baik anda berhenti atau berpatah balik jika terdapat banjir di depan. Ini kerana kita tidak pasti apa yang ada di bawah permukaan air, mungkin ada lubang, longkang atau sebarang halangan lain.

Kereta anda juga mungkin hanyut jika air terlalu dalam atau arus terlalu deras. Ingat, harta benda boleh dicari, tapi nyawa tiada ganti.

Selepas banjir surut

Imej: Bernama

1. Jangan terus hidupkan kenderaan: Selepas banjir surut dan semua kering, anda tidak perlu cuba menghidupkan kereta. Terus ke langkah seterusnya.

2. Gunakan khidmat towing (trak tunda) untuk bawa kereta ke bengkel: Serahkan pada mereka yang pakar untuk membuat pemeriksaan dan baikpulih pada kereta anda.

Apa guna bayar insurans, bukan? Inilah masa kita gunakannya.

Diharap tips-tips ini sedikit sebanyak dapat membantu menyelamatkan kereta anda atau mengurangkan kos kerosakan.

Peringatan: Jika enjin terus dihidupkan selepas ditenggelami banjir, kemungkinan besar enjin akan mengalami kerosakan sangat parah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved