fbpx

Kos servis Proton Saga BLM mahal atau murah? Cikgu Mas’od terangkan

kos servis saga blm thumb

KALI ini Cikgu Mas’od ingin kongsi kos selenggara dan sedikit panduan mengenai antara kereta popular di pasaran terpakai, iaitu Proton Saga BLM.

Model ini dikeluarkan pada 2008 sebagai generasi kedua Proton Saga, menggantikan generasi sebelumnya yang telah mula berada dalam pasaran sejak 1985.

Proton Saga BLM atau Base Line Model menerima pembaharuan secara total dari keseluruhan aspek. Tiada lagi pengaruh Proton Saga generasi pertama pada model ini.

Semasa dilancarkan, Proton memperkenalkan tiga varian iaitu N-Line, B-Line dan juga M-Line. Ketiga-tiga model ini menerima enjin 4-silinder S4PE CamPro IAFM bersesaran 1,322cc (1.3-liter).

Enjin ini mampu menghamburkan kuasa sebanyak 94hp pada 6,500rpm dan 120Nm tork pada 4,000rpm. Pilihan kotak gear adalah manual 5-kelajuan atau automatik 4-kelajuan.

Dengan harga sekitar RM31,500 hingga RM45,500, ia kekal antara ‘kereta rakyat’ pilihan utama, malah masih agak popular di pasaran terpakai. Carian di atas talian mendapati ia berada pada julat harga sekitar RM6,000 sehingga RM18,000. Harga yang mampu dimiliki oleh rakyat marhaen.

Maka sebab itulah, Cikgu Mas’od ingin kongsikan dengan anda hari ini sedikit bab penyelenggaraan Proton Saga BLM.

Antara aspek penyelenggaran utama dan penting bagi Proton Saga BLM adalah: Minyak enjin, minyak kotak gear, klac, pelapik brek, cakera brek, penapis udara, penapis kabin, palam pencucuh, tali sawat, intake manifold, dan cagak (mounting) enjin.

Selain itu, perkara yang perlu diperhatikan termasuklah sistem pendingin hawa, dan penyerap hentak.

Jemput tonton video di bawah untuk penerangan ringkas serta harga anggaran komponen utama.

Semoga perkongsian ini membantu anda dalam mencari Proton Saga BLM!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved