fbpx

Tiga perkara tak patut wujud pada Toyota Innova Zenix HEV – Pandu Uji

TOYOTA INNOVA ZENIX HEV 2024_-6

Sebelum kewujudan model Innova yang lebih besar, MPV lasak seperti Toyota Unser dan Toyota Avanza merupakan antara model kenderaan yang menjadi pilihan utama golongan bapa-bapa, serta ustaz ustazah di sekolah yang ada ramai anak.

Boleh dikatakan model-model ini sangat bersepah atas jalan, dan keadaan tersebut diteruskan dan dimeriahkan lagi dengan penjualan model Toyota Innova.

 

Duduk di tengah-tengah antara penawaran Avanza yang lebih murah, serta MPV kotak Alphard/Vellfire yang berada di luar kemampuan, ternyata Innova mempunyai golongan peminat yang tersendiri sebagai alternatif MPV saiz pertengahan yang lebih mampu milik.

Namun, Innova tetap mempunyai had dan kelemahan yang tersendiri.

Disebalik spesifikasi yang telah ditambah baik, ia masih lagi sebuah kenderaan yang dibina berdasarkan platform ladder-frame IMV, bermakna karakteristik pemanduannya tidak lari jauh daripada perangai tipikal sebuah trak pikap, walaupun sifatnya tidak begitu ketara.

 

Jadi, untuk model generasi baharu, Toyota membuat keputusan untuk menggunakan platform yang jauh lebih moden.

Namun, adakah pelantar baharu ini membuatkan Innova Zenix jauh lebih baik? Jom kita teliti satu persatu.

 

1. Platform TNGA-C yang lebih maju

Beza utama antara Innova terdahulu dengan Innova Zenix sudah pasti dari segi asas binaan kenderaan itu sendiri.

Tidak seperti model terdahulu, Innova Zenix kini membawakan struktur casis monocoque, bermakna aspek pengendalian adalah jauh lebih baik, selain ruang kabin yang lebih senyap, selesa, dan lebih luas.

Selain itu, Innova Zenix terbaharu membawakan satu perubahan besar dari sudut pendekatan rekaan, di mana ia kini lebih tampak seakan sebuah SUV dengan garis hud enjin yang lebih panjang, jeriji yang lebih menegak, serta padanan plastik pelindung pada gerbang roda.

Tak salah kalau penulis gelarkan Innova Zenix ini sebagai Corolla Cross versi tiga baris tempat duduk.

 

2. Perubahan pacuan belakang kepada pacuan depan

Satu lagi perkara utama yang berubah pada Innova ialah konfigurasi pacuan, di mana Innova masa kini menawarkan sistem pacuan roda hadapan.

Disebabkan ketiadaan terowong aci pemacu di tengah untuk menggerakkan roda belakang, struktur lantai kabin kini lebih lapang dan rata, sekaligus mewujudkan ruang yang lebih luas untuk seisi keluarga.

 

3. Innova kini ada enjin hibrid

Penggunaan platform TNGA-C yang lebih moden telah menyediakan ruang yang bersesuaian untuk memuatkan enjin baharu yang lebih cekap, serta pilihan unit rangkaian kuasa hibrid pada MPV keluarga ini.

Anda boleh mendapatkan Innova Zenix dengan enjin Dynamic Force 2.0 liter (M20A-FKS) berkuasa 174 PS/205 Nm, atau enjin hibrid M20A-FXS berkuasa 186 PS yang dipadankan dengan bateri NiMH 6.5 Ah.

Jadi, anda dah boleh ucapkan selamat jalan kepada Innova berenjin purba 1TR yang sangat kurang berkuasa itu di belakang jalan.

 

4. Ruang kabin yang jauh lebih moden dan selesa

Susun atur ruang kabin Innova kini sudah jauh lebih kemas dan tidak menyakitkan mata memandang, serta masih lagi menawarkan praktikaliti yang tersendiri.

Skrin kluster digital tujuh inci berwarna penuh itu menawarkan informasi yang mudah untuk dibaca, sementara skrin tengah bersaiz 10 inci itu menawarkan paparan grafik yang cukup jelas, ditambah dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

 

Butang kawalan yang diposisikan pada konsol tengah (mod pemanduan, kawalan iklim) serta roda stereng sangat mudah untuk dikawal dan dioperasikan, bermakna anda boleh mengurangkan peralihan tumpuan dengan kerap sewaktu di atas jalan raya.

Kesan penggunaan platform yang lebih moden itu menyebabkan penumpang kini boleh menikmati ruang yang lebih luas dan selesa di belakang.

 

Unit yang kami pandu uji ini dilengkapi dengan kerusi kapten di tengah, lengkap dengan meja boleh lipat, dan usah risau kerana setiap baris didatangkan dengan corong pendingin hawa masing-masing.

Secara standard, Innova Zenix menawarkan ruang barangan sebesar 239 liter, atau sehingga 690 liter apabila tempat duduk baris ketiga dilipat rata.

 

 

Untuk konfigurasi empat tempat duduk, kami rasa Innova Zenix HEV ini dah macam Alphard/Vellire versi bajet pula.

 

5. Pemanduan lancar untuk keselesaan keluarga

Duduk di tempat pemandu, tiada rungutan yang perlu diluahkan, ini kerana ia menawarkan keselesaan untuk perjalanan jauh, respons roda stereng yang ringan, mudah untuk dijangka dan dikawal terutama dalam kawasan sempit.

Yang paling utama ialah respons sistem hibrid yang digunakan.

 

Dalam keadaan pemanduan yang santai, nadi M20A-FXS itu sudah cukup berupaya untuk menggerakkan badan MPV hibrid ini dengan mudah (terutama di persimpangan lampu isyarat) tanpa perlu anda menyumpah seranah ‘anak gajah’ setiap kali pedal pendikit ditekan.

Perkara yang membuatkan penulis rasa kagum ialah Innova Zenix mampu dipandu dalam keadaan sifar emisi, walaupun jarak elektrik yang ditawarkan itu tidak terlalu jauh.

 

 

Tapi ia sangat berguna terutama di kawasan parkir bertingkat, di mana tiada sisa-sisa asap yang mampu menyesakkan nafas, dan pergerakannya yang senyap boleh membuatkan orang menyangka Innova Zenix ini sebuah EV tulen.

Terima kasih kepada penggunaan platform TNGA-C (kongsi dengan Corolla Cross), Innova Zenix ini sebenarnya sebuah MPV hibrid yang amat seronok untuk dipandu.

Berdasarkan pandu uji, Innova Zenix menawarkan kawalan olengan badan yang baik, ditambah pula dengan talaan suspensi yang memang sesuai sangat untuk keadaan jalan di sini, di mana ia mampu menyerap segala hentakan dengan baik tanpa melahirkan rasa kekasaran yang mampu mengganggu keselesaan penumpang di belakang.

 

 

Dengan kecekapan sistem hibrid Toyota, kadar penggunaan bahan api juga sangat baik di mana penulis nampaknya tidak perlu singgah ke stesen minyak dengan kerap seperti Corolla Cross GR Sport yang dipandu uji tempoh hari.

Akhir sekali, pakej keselamatan Toyota Safety Sense 3.0 yang didatangkan secara standard (termasuklah Amaran Pra-Pelanggaran, Kawalan Jelajah Radar Dinamik, Amaran Keluar Lorong, Bantuan Papan Tanda, Amaran Lintasan Trafik Belakang) menjadikan Innova Zenix HEV ini antara model yang perlu dipertimbangkan untuk kesejahteraan keluarga sepanjang perjalanan.

 

Apa pula perkara yang kurang memuaskan pada Innova Zenix?

Tiada satu kereta yang sempurna segenap sudut tanpa sebarang kekurangan. Bagi kami, Innova Zenix ini juga mempunyai kelemahan yang tersendiri. Antaranya:

 

1. Harga jualan yang agak mahal

Ya, pada julat harga melebihi RM200,000 ia akan membuatkan banyak pihak melakukan kira-kira terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk menempah.

Ini kerana pada julat harga yang disebutkan itu tadi, anda sebenarnya mempunyai beberapa alternatif yang memiliki rupa paras yang lebih cantik, serta spesifikasi yang lebih menyeluruh.

 

2. Rekaan luar mungkin bukan kegemaran ramai

Walaupun Innova Zenix ini secara relatifnya sebuah model yang agak moden, akan tetapi ia masih lagi dilihat mengekalkan elemen rekaan yang wujud pada model-model seperti Fortuner dan Innova yang lama.

Secara peribadi, penulis tidak mempunyai masalah besar, cuma rekaan tayar yang digunakan itu nampak agak kecil bila duduk dalam gerbang roda Innova.

Walaupun nampak terperosok, tapi ia merupakan ciri yang membuatkan Innova Zenix ini mampu mencapai radius putaran sekecil 5.67 meter, sangat berguna bila berada di kawasan yang sempit.

Eh kejap, ini poin baik atau kurang baik?

 

3. Sistem kamera keliling tipikal Toyota

Untuk sebuah MPV yang agak besar, kehadiran sistem kamera 360 darjah sememangnya sangat membantu pemandu untuk mengendalikan kenderaan ini dengan lebih baik.

Cuma sayang sekali, untuk sebuah kereta berharga RM200k, ia tidak didatangkan dengan sistem kamera dan ciri parkir 3D yang lebih tajam paparannya. Jadi agak sukar untuk mengagak kedudukan kereta ini dengan tepat bila di tempat parkir.

Kebanyakan masa, penulis lebih gemar menggunakan khidmat cermin sisi. Cara manual, jika dilakukan dengan betul akan menghasilkan keputusan yang lebih memuaskan hati.

 

Spesifikasi ringkas Toyota Innova Zenix HEV

Enjin hibrid empat silinder sebaris M20A-FXS
Kuasa enjin 152 PS @ 6,600 rpm, 188 Nm @ 4,400-5,200 rpm
Bateri NiMH 6.5 Ah
Kuasa keseluruhan 186 PS
Transmisi e-CVT
Sistem pacuan roda hadapan
Tiga mod pemanduan + mod EV
Suspensi topang MacPherson depan, torsion beam belakang
Dimensi 4,760 x 1,850 x 1,795 mm
Jarak antara roda 2,850 mm
Jarak kelegaan tanah 185 mm
Harga RM202,000

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved