fbpx

Peugeot 2008 crossover lain daripada yang lain – Pandu Uji

Peugeot 2008 pandu uji 01

ANDA mungkin sudah sedia maklum yang segmen crossover sudah semakin berkembang pesat sejak beberapa tahun yang lalu, mengatasi segmen sedan yang pernah menjadi pilihan utama pembeli suatu ketika dulu.

Di Malaysia, pasaran crossover segmen B adalah antara pasaran yang paling hangat dengan model-model yang hebat-hebat belaka seperti Proton X50, Honda HR-V, Mazda CX-3 dan Hyundai Kona.

Kini, persaingan bakal menjadi lebih sengit dengan kehadiran satu lagi pesaing iaitu Peugeot 2008. Berasal dari Perancis dan dipasang di Gurun, Kedah, ia merupakan model pertama yang dilancarkan oleh Bermaz Auto Alliance sebagai penjaga baharu jenama Peugeot di negara ini.

Mampukah ia membantu menaikkan nama Peugeot setaraf dengan Proton, Honda dan lain-lain dalam pasaran?

Luaran yang lain daripada yang lain

Benar, reka bentuk atau rupa paras adalah sesuatu yang objektif. Apa yang cantik di mata anda, mungkin biasa-biasa sahaja bagi orang lain.

Bagi 2008, penulis memang tertarik dengan rekaan luarannya kerana ia lain dari apa yang sudah biasa dilihat di jalan raya atau dalam erti kata lain, tidak membosankan.

Bagi penulis, model ini sekilas pandang sudah menampakkan ciri-ciri Eropahnya yang membuatkan ia lebih menonjol berbanding pesaing-pesaing terdekatnya.

Malah, jika logo Peugeot dibuang pun anda pasti akan mengatakan yang ia kereta dari jenama Eropah, bukan dari Jepun atau China.

Membuatkan ia lebih cantik adalah elemen-elemen unik seperti efek cakaran 3D pada lampu depan dan belakang, lampu nyalaan siang (DRL) berbentuk taring dan kemasan krom pada gril.

Apa yang menarik, ia menggunakan muncung ekzos berkembar yang sebenar. Jenama-jenama besar seperti Mercedes-Benz dan BMW sepatutnya berasa malu.

Ruang kabin yang memukau

Jika anda sukakan reka bentuk luaran 2008, ruang kabinnya pasti akan memukau. Ia sememangnya berbeza dengan model-model crossover lain di pasaran terutamanya dengan rekaan i-Cockpit yang penulis masih akan nampak baru dalam 10 tahun lagi.

Bahan-bahan yang digunakan seperti upholsteri kulit, sentuhan lembut pada keseluruhan papan pemuka dan trim ala gentian karbon rasa mahal dan berkualiti tinggi.

Senarai kelengkapan yang disediakan tidak mengecewakan, dengan adanya kluster instrument digital berukuran 10 inci dengan paparan 3D, skrin sentuh tujuh inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, voice command dan pelbagai lagi.

Bagaimanapun, kekurangan 2008 menjadi lebih jelas apabila penulis hendak menggunakan kluster instrumen digital dan skrin sentuh kerana kedua-duanya mengalami masalah lagging. Mungkin dengan menukar sistem operasi (OS) masalah ini boleh diselesaikan.

Satu lagi perkara yang penulis kurang gemar adalah kelajuan kipas dan suhu sistem pendingin hawa yang hanya boleh diubah menerusi skrin sentuh. Ini menyukarkan penulis untuk menumpukan perhatian kepada jalan raya.

Selain itu, penulis perasan banyak juga kelengkapan yang sepatutnya ada tetapi tiada pada model ini. Antaranya termasuklah pelarasan elektrik pada tempat duduk pemandu, pengecas tanpa wayar, corong udara belakang dan tailgate kuasa.

Sistem keselamatan tak mengecewakan

Walaupun banyak kemudahan yang tertinggal, sekurang-kurangnya BAA tidak kedekut dalam soal keselamatan.

2008 didatangkan standard dengan sistem keselamatan aktif dan bantuan pemandu seperti High Beam Assist, Blind Spot Monitoring, Active Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning dan Active Safety Brake.

Turut disertakan adalah enam beg udara, ABS, EBD & Brake Assist, Stability Program, Anti-Skid Regulation, Hill Start Assist, Seat Belt Warning dan ISOFIX.

Prestasi pemanduan mantap

‘Nadi’ 2008 merupakan enjin turbo 1.2-liter tiga silinder yang mampu menghasilkan 130 hp dan 230 Nm tork. Kuasa disalurkan ke roda depan oleh transmisi automatik enam kelajuan.

Mungkin ada yang menganggap yang ia terlalu kecil untuk sebuah crossover namun jangan salah sangka kerana enjin PureTech ini agak bertenaga terutamanya pada julat pertengahan.

Malah, ada beberapa ketika penulis merasakan yang ia seolah-olah meminta untuk ‘didera’, satu karakteristik yang tidak asing lagi bagi enjin turbo.

Turbo lag, satu lagi perkara yang biasa dihadapi oleh enjin jenis ini, sememangnya ada dan boleh dirasakan dengan jelas terutamanya ketika memandu di dalam trafik namun bagi penulis ia bukanlah masalah besar.

Untuk pengendalian pula, karakter Eropah 2008 boleh dirasakan sekali lagi dengan prestasi cornering yang lincah dan meyakinkan. Crossover ini tiada masalah untuk memasuki selekoh pada kelajuan yang lebih tinggi dari kebiasaan, namun olengan badan akan mula terasa jika terlalu dipaksa.

Sistem suspensinya seperti yang dijangka, agak keras sedikit namun secara umumnya masih selesa untuk pemanduan harian. Cuma kalau anda melalui jalan yang berlubang dan tidak rata, segala ketidaksempurnaan boleh dirasakan dari dalam kabin.

Sudah tentu, penggunaan sistem suspensi yang lebih tegar memberikan kelebihan-kelebihan yang tersendiri. Selain pengendalian yang lebih lincah, 2008 juga terasa sangat stabil walaupun bergerak pada kelajuan yang tinggi.

Konklusi

Berbalik kepada persoalan tadi, mampukah 2008 membantu menaikkan nama Peugeot dalam pasaran Malaysia?

Bagi penulis, dalam jangka masa pendek mungkin sukar untuk model ini bersaing dengan X50 dan HR-V dari segi jualan namun Bermaz boleh menggunakan peluang ini mengubah persepsi pembeli terhadap jenama Peugeot.

Ini kerana 2008 secara asasnya adalah produk yang cukup bagus walaupun terdapat beberapa kekurangan. Rekaan luaran dan dalamannya sangat memikat hati, enjinnya cukup berkuasa dan pemanduannya juga begitu memuaskan.

Namun agak malang kerana pesaing-pesaingnya juga bukan calang-calang dan masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri untuk menarik perhatian pembeli.

Tetapi kalau anda ingin juga menjadi lain dari yang lain dan mendapatkan 2008, jangan khuatir kerana ia didatangkan dengan waranti lima tahun dan pakej servis tiga tahun.

Spesifikasi Peugeot 2008

Harga: RM131,103
Enjin: 1.2-liter PureTech petrol turbo 3-silinder
Kotak gear: automatik 6-kelajuan
Kuasa: 130 hp @ 5,500 rpm
Tork: 230 Nm @ 1,750 rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2021 © ENGEAR TV | All Rights Reserved