fbpx

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES dilancarkan – RM119,338

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES 01

SELAIN CBR250RR, Boon Siew Honda turut mengumumkan pelancaran motosikal Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES atau lebih dikenali sebagai Africa Twin.

Untuk model baharu ini, tork yang dijana oleh enjin DOHC silinder berkembar bersesaran 1,084 cc kini meningkat sebanyak 7% kepada 112 Nm pada 5,500 rpm, sementara kuasa kekal 100.5 hp (75 kW) pada 7,500 rpm.

Selain tork yang lebih tinggi, transmisi klac berkembar (DCT) model ini juga telah ditambah baik untuk feel yang lebih natural semasa motosikal mula bergerak dan antara gear pertama dan kedua.

Dalam mod manual, terdapat tiga mod yang membolehkan penunggang menukar gear menggunakan butang pada bar hendal. Mod Automatic D sesuai untuk tunggangan di bandar dan lebuh raya, manakala Automatic S memberikan karakter yang lebih agresif.

Selain itu, terdapat suis G yang boleh diakses menerusi skrin sentuh TFT yang boleh digunakan semasa menunggang dalam persekitaran off-road.

Ciri elektronik lain yang turut disertakan termasuk Throttle-by-Wire (TBW) dan Inertial Measurement Unit (IMU) enam paksi. IMU telah ditambah baik, menawarkan empat tahap kuasa dan tiga tahap brek enjin.

Sementara itu, Honda Selectable Torque Control (HSTC) memberikan tujuh tahap intervensi untuk tunggangan off-road. Sistem ini boleh dipadam untuk mereka yang inginkan kawalan manual sepenuhnya.

Tidak cukup dengan itu, motosikal ini juga mempunyai ABS dan Wheelie Control dengan tiga tahap input dan empat mod tunggangan iaitu Tour, Urban, Gravel dan Off-Road.

Sebagai tambahan, terdapat dua mod User yang boleh dilaras mengikut keperluan spesifik penunggang.

Sistem suspensi Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERATM) yang sebelum ini ditawarkan sebagai opsyen kini dibekalkan secara standard pada Africa Twin Adventure Sports ES.

Ia didatangkan dengan mod Mid, Hard, Soft, Off-Road dan User untuk prestasi optimum sama ada ketika menunggang secara solo, dengan pembonceng, dengan bagasi atau off-road.

Africa Twin Adventure Sports ES mempunyai fairing baharu yang direka untuk memberikan perlindungan angin yang lebih baik. Ia juga dilengkapi dengan tayar depan berukuran 19 inci yang meningkatkan kestabilan ketika menunggang.

Selain itu, kusyen busa urethane kini 8% lebih besar dan 15 mm lebih tebal berbanding sebelum ini. Ketinggiannya boleh dilaras antara 820 mm dan 840 mm untuk memberikan keselesaan dan mengurangkan keletihan.

Ditawarkan dalam warna Mat Ballistic Black Metallic dan Pearl Glare White, CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES dijual pada harga RM119,338.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved